Selamat pagi - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Selamat pagi - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Selamat pagi

Door: Jan en Christien

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

29 Oktober 2012 | Maleisië, Malakka

Wat is het hier onbeschrijfelijk warm en dan te bedenken dat het in Nederland al vriest!
Na een lange vermoeiende trein-, bus-, vlieg- en autoreis kwamen we gisteren 'veilig' om 23.30 uur in Melaka aan. De chauffeur die ons van het vliegveld in Kuala Lumpur afhaalde, sprak ons tijdens de rit eerst vrolijk toe, we kregen een heuse geschiedenisles, maar na een kwartier werd hij steeds minder spraakzaam. De chauffeur was zo moe, dat hij de auto niet zo veilig meer kon besturen. Je kunt je voorstellen dat we blij waren na dik twee uur rijden eindelijk bij ons hotel te zijn, The Baba House.
We waren enorm verbaasd in de andere rijrichting, naar KL dus, een constante file te zien. Op zondagmiddag en -avond rijden vanuit alle richtingen mensen die in KL werken, weer terug naar de stad, met als gevolg een verkeersinfarct. Dus voor wie op zondag nog naar KL moet rijden om van daaruit terug te vliegen naar Nederland, hou rekening met een vertraging die op kan lopen tot soms wel een halve dag!
En vergeet daarbij niet dat bij extreme drukte de douane soms óók vertraagd werkt. Wij moesten méér dan een uur in de rij staan! En daarbij had het vliegtuig bij vertrek in Hong Kong ook al drie kwartier vertraging.
In Guangzhou troffen we overigens een Zuidafrikaan. Wat waren we blij eindelijk weer Nederlands te kunnen spreken! Hem maakten die vertraginngen allemaal niet uit, zijn vliegtuig vertrok toch pas om 00.00 uur. Bij ons vertrek uit het hotel was er nog even paniek: we kregen de safe niet meer open. Onze code werd niet meer geaccepteerd! Zou alles weg zijn? Gelukkig kan elke personeeelslid een kluis open krijgen. Niet met een koevoet of iets dergelijks, nee, eenvoudig met 0#!!!!!!!!!!!!!
Het verbaasde ons dan ook dat alles er nog gewoon in lag!

Vanmorgen om 8.00 uur werden we na een lekker ontbijt met koffie opgehaald en reden we de stad uit. We gingen fietsen langs rubber- en oliepalmplantages, maar ook door leuke kleine dorpjes. Onze goed Engels sprekende gids, soms zelfs Nederlands, gaf ons onderweg alle uitleg over kruiden, planten en bomen. We mochten zelfs voelen en ruiken, aanschouwelijk onderwijs heet dat tegenwoordig. Meerdere snel wegglippende varanen konden we helaas niet op de foto krijgen, tenzij we hen een kip voorhielden, maar die hadden we helaas niet voor het grijpen! Varkenspootjes hadden we ook niet bij de hand! Hadden we onze laatste Chinese maaltijd maar laten inpakken, die zou nu van pas gekomen zijn: een en al glibberig, vet vlees.
Het was een prachtige tocht maar bloedheet met af en toe een zuchtje wind. Het zou daarom niet gaan regenen, zei onze gids. We zitten midden in het regenseizoen, maar gelukkig hebben we onze lieslaarzen nog niet uit het koffer hoeven halen!
Het werk is hier prima verdeeld, vrouwen werken méér en harder dan mannen. Die zitten vaak in het koffie- of theehuis! Ben je chauffeur, dan ben je ook chauffeur en doe je niets anders. Jouw vrachtwagen wordt volgegooid en je hoeft alleen maar toe te kijken, hoe zwaar dat volgooien ook is. We zagen een jongen die zijn aap verhuurt aan kokospalm-eigenaars om de noten uit de boom te halen. De eigenaar van de boom krijgt 60%, de eigenaar van de aap 40% en de aap........een banaan of wat pinda's!!
Door al die plantages ziet het landschap er vaak eentonig uit, het nadeel van de monocultuur. Het is óf oliepalm óf rubberboom, tussendoor soms bananenplanten en veel kruidenplanten en -bomen. De olijfpalm wordt niet alleen voor olijfolie, zeep, cosmetica e.d. gebruikt, de Belgen gebruiken het zélfs voor hun chocola!

Vanmiddag, ondanks de warmte, zijn we de stad gaan verkennen. Je vindt nog veel herinneringen aan de VOC-tijd. Sommige straten hebben nog Nederlandse namen, er is een Stadthuys, een Hollandse begraafplaats en een Christuskerk met authentiek Nederlands meubilair uit de 17e eeuw. Tip: vraag bij je hotel om een plattegrond van het centrum, de nummering van de bezienswaardigheden vormen tesamen een mooie wandelroute.
Op de Hollandse begraafplaats liggen trouwens maar vijf Hollanders begraven. Overigens werden de adel en de hogere ambtenaren in de St.Paul's Church begraven. Onderscheid moest er zijn!
De stad Melaka was achtereenvolgens Portugees, Hollands en Engels bezit. Sommige forten vertonen dan ook de sporen van alledrie.

Het eten lijkt hier goedkoper dan in China, we krijgen ook weer gratis koffie in de hotels. De koffie is nu geen luxe product meer.

Wij gaan nu avondeten, selamat makan, lieve groetjes,
Jan en Christien

• 29 Oktober 2012 - 11:20

Marian:

Jullie aan het avondeten, eet smakelijk, wij zijn nog niet toe aan de lunch! Jullie in de hitte, wij in de regen en de waterkou!
    Gelukkig dat jullie chauffeur jullie nog gezond en wel heeft kunnen afleveren.......want ook in Maleisië is veel te zien (was er 9 jaar geleden tijdens een fly drive) en Melaka is leuk met z'n Nederlandse invloeden. Jullie gaan ook vast nog naar de Camerion highlands, daar is het een stuk koeler en ook daar kun je mooie fietstochten maken tussen de theeplantages. Veel plezier allebei op jullie tocht, groetjes,
    Marian

• 29 Oktober 2012 - 11:45

Ed En Nel:

Jullie 2e week is ingegaan,en daarmee ook weer een nieuw avontuur in Malleisië.
    Het begint nu hier in Nederland aardig koud te worden,dus is het heerlijk jullie "warme"verhalente lezen.
    Het is weer een Cadeautje om dat bijna elke dag te mogen doen,vooral met de mooie foto's erbij wordt het voor ons ook een mooie reis.
    Geniet er maar weer volop van vandaag,en we kijken weer uit naar alle mooie verhalen van jullie daar!!!

• 29 Oktober 2012 - 11:57

Joyce:

Wat klinkt dat goed die warmte!
    Hier alweer de ruiten moeten krabben.
    Eet smakelijk en veel plezier!

• 29 Oktober 2012 - 12:15

Carola:

Ik dacht jullie de peijnenburg reclame slecht vonden en nu willen jullie hetzelfde doen met een varkenspoot, schaam je!
    Aan het verslag te lezen en de foto's te zien is het weer een heel ander land dan anders. Die warmte klinkt ook goed, hier is het echt weer wennen aan de kou!

• 29 Oktober 2012 - 15:02

Paulien & Karst:

Weer een hele andere wereld, Maleisie. Geniet ook daar weer heerlijk en wellicht tot over 2 jaar.
    Hartelijk dank voor het boek (en de foto's), ik ga er vanavond in beginnen als ik niet omval van de slaap. Nog even errug druk hier, dan langzaam het laagseizoen in, daar zijn we aan toe geloof ik.
    Zou zo even naar Malakka toe willen, prachtig, zeker de oude straten in...Jonkerstraat, Herenstraat etc!!
    Prachtige foto's wederom.

Hartelijke groet,
    Karst en Paulien

• 29 Oktober 2012 - 16:51

T.C. De Leeuw:

Na een prachtige heldere vries-zondag is het nu (maandag) koouuudd en reeeeegenaaachtiigg (zo iets dat tot op je botten doordringt, voel je wel?)

Groeten van Teus en Lieneke

• 30 Oktober 2012 - 00:54

Margo Veldhuizen:

Het is eigenlijk al weer veel te laat maar heb net jullie verhaal gelezen. Oh wat verlang ik weer naar mijn Azië. Leuk ook die foto's iedere keer bij jullie verslag. Nou lieve vrienden geniet lekker verder en ik lees jullie ervaringen wel weer welterusten!!

Lieve groetjes, Margo

• 30 Oktober 2012 - 23:46

Janneke:

@ Carola: vind ik leuk

• 07 November 2012 - 14:20

Gert Hagens :

Ik lig 'n weekje achter , straks ff de rest lezen. Ik kan me die palmboom plantages in Maleisië weer goed voor de geest halen. Heerlijk om in Azië te fietsen .

Verslag uit: Maleisië, Malakka

China en Maleisië

Na een heerlijk ontspannen weekend in de Belgische Ardennen met de hele familie (broer, zus, kinderen en kleinkinderen) staan we al weer kort voor onze volgende reis naar Azië. Het visum voor China hebben we geregeld en ook dit jaar gaan we naar Yangshuo in het zuiden van het land om daar te gaan fietsen, misschien zelfs voor de derde keer Moon Hill beklimmen waarmee we beslist in een rijtje bijzondere mensen terecht komen!
Oók verheugen we ons weer op een bijzondere ontmoeting met Andrew en Julie, en met Karst, Paulien en Pelle.
Na aankomst in Hong Kong, waar we één nacht verblijven, gaan we met de trein en een binnenlandse vlucht naar Guillin waar we met een auto nog twee uurtjes moeten rijden naar het Yangshuo Mountain Retreat, een hotel gelegen langs Yulong River. We blijven hier vijf dagen en vliegen dan naar Guangzhou, het vroegere Canton, waar we nog twee nachten blijven.
Op zondag 28 oktober vliegen we vanaf Hong Kong naar Maleisië, waar we na aankomst in Kuala Lumpur direct doorrijden naar Melaka, een vroeger VOC-bolwerk, waar ze nog een Heerenstraat en een Jonkerstraat kennen! We blijven hier drie nachten en zullen ook hier weer veel fietsen. Aansluitend trekken we het binnenland in waar we drie nachten zullen verblijven in de jungle. Vervolgens rijden we hoger de bergen in (1829 m.), waar glooiende theeplantages het landschap bepalen (Cameron Highlands).
Na het vele fietsen, wandelen en klimmen gaan we op 5 november naar een tropisch eilandje voor de westkust, Pulau Pangkor, waar we vijf dagen lang een hangmat op het strand gehuurd hebben! Ook hier zijn nog vele VOC-herinneringen, het eiland kent zélfs een heuse berg, Turtoise Hill, met een waanzinnig uitzicht over het eiland.
Tot slot verblijven we nog drie nachten op het eiland Penang.

Fietsen in de omgeving van Yangshuo (China) en aansluitend een rondreis door Maleisië