Chinese toestanden - Reisverslag uit Kanton, China van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Chinese toestanden - Reisverslag uit Kanton, China van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Chinese toestanden

Door: Jan en Christien

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

27 Oktober 2012 | China, Kanton

Nu we het mooie landschap achter ons hebben gelaten, sjokken we door de drukte van de grote stad Guangzhou. De stad kent nauwelijks nog authentieke Chinese straatjes, alle laagbouw wordt vervangen door hoogbouw. Haizhu Square, waar ons hotel aan ligt, is een gigantische bouwput met alle herrie van dien.
Er is een heleboel op te noemen waar we ons steeds weer over verbazen. We zullen ons beperken tot enkele die we apart en/of leuk vonden.
Onderweg op de autoweg zagen we erg vaak een waarschuwingsbord voor kop-staart-botsingen. Maar aan de hoeveelheid verkeer op de weg zou je niet meteen aan zoiets denken, tenzij je misschien tegen je eigen auto zou kunnen aanrijden.
Bij zebrapaden hangt naast het groene licht óók een klok die aftelt, meestal 20 seconden. Die tijd is amper genoeg om de overkant te halen want het overige verkeer rijdt gewoon door. Je hebt die tijd zéker nodig om alle auto's te ontwijken.
Thee is hier meestal gratis, tenminste de gewone slappe Chinese thee. Koffie schijnt een luxe artikel te zijn. Soms vraagt men voor één kop koffie net zoveel als elders voor een warme maaltijd.
Je kunt een fruitsalade bestellen als desert of een ijscoupe, maar als je vraagt om fruitsalade met ijs, kijken ze je aan alsof ze dit niet begrijpen.
Dus bestel je toch maar beide en voegt ze daarna zelf bij elkaar!
Chinezen houden van snoep, maar hun snoep is zelden zoet of zout. Je hebt hier smaken die wij niet kennen, meestal mengseltjes van kruiden en fruitsmaken. Zelfs gedroogde kippenpootjes en gedroogd kippenvel worden in de snoepwinkel als lekkernijen verkocht.
Langs de straten lijkt het alsof elke Chinees een handeltje drijft, alles is er in overvloed. De meeste klandizie zie je echter steeds daar waar iets eetbaars aangeboden wordt. Verder lijkt de handel en de verkoop alleen te gebeuren tussen winkeliers onderling. Handel wordt constant per handkar of per fiets van de ene naar de andere plek vervoerd. Zou dit het cijfer van de groei van de Chinese economie bepalen?
In onze hotelkamer liggen ook twee gasmaskers. De uitgebreide veiligheidsmaatregelen bij brand tref je overal aan. Wij moeten in ieder geval de badkuip vol water laten lopen! Over gasmaskers wordt daarbij nergens gesproken. Wie gaat er ook met een gasmasker op in bad zitten? Zouden ze hier stiekem nog steeds rekening houden met een gasaanval?

Vanmorgen zijn we meteen op zoek gegaan naar een plek om te ontbijten. Ons hotel kent wel een apart restaurant voor ontbijt, maar duur en alleen maar Chinees. Het was nog moeilijk om iets te vinden, uiteindelijk zijn we dus maar naar McCafé gegaan: koffie met zoet gebak!
We liepen in de buurt van de Kathedraal van Guangzhou, maar om die te vinden is een hele klus. Nauwelijks iemand kent dit bouwwerk. Een portier van een school maakte ons met gebaren duidelijk dat hij in ieder geval begrepen had waarnaar wij op zoek waren: hij "tekende" duidelijk twee torens in de lucht! Engels blijft een probleem in China!
De portier nam ons mee naar een plek waar je de kerk zag liggen en hij was zélfs bereid een heel stuk met ons mee te lopen!
Bij de kerk moest Christien een wikkelrok omdoen vanwege haar korte broek. De mijne was ietsjes langer en werd misschien daarom geaccepteerd. Of zouden mannen dit wél mogen? Maar ja, Jan in een rok ziet ook niet uit!
Een al te schaars geklede vrouw mocht de kerk niet binnen. Bij haar was zélfs de wikkelrok niet genoeg om alles te bedekken. Ze werd érg boos, begon te schreeuwen en vervolgens werd de politie erbij gehaald.

Morgenvroeg gaan we met de trein naar Hong Kong en vliegen van daaruit naar Kuala Lumpur, waar we direct doorrijden naar Melakka. Het wordt dus een lange reisdag!
Lieve groetjes, Jan en Christien

• 27 Oktober 2012 - 10:19

Adrie:

Ikhad dat wel eens willen zien...Jan in een wikkelrok. Ach..iedere cultuur heeft zo zijn eigenaardigheden begrijp ik. Soms leerzaam voor ons, soms ook niet.
    Fijne reis verder. Doeg

• 27 Oktober 2012 - 13:49

Marian:

Schitterend verhaal weer, lands wijs lands eer zullen we maar denken!
    Mooi ook weer de foto's bij jullie verhaal, van Guangzhou moeten we ons dus niet al te veel voorstellen. Voor ons bezoek over anderhalve maand had ik al een mooie plattegrond uitgeprint, met metrolijnen en dingen om te bezoeken zoals de Qingping markt, een pagode, de Guangxiao Si (een tempel) en nog meer, dat belooft dus een aardige zoektocht te worden....
    Nu op naar Maleisië, een goede reis gewenst!

• 27 Oktober 2012 - 15:11

Anita En Henk:

Misschien zit dat stelletje van de eerste vlucht weer in het toestel, ben nog steeds benieuwd eigenlijk.

• 27 Oktober 2012 - 18:47

Janneke:

Dat gasmasker is niet voor als je bad gaat, maar als je op de wc zit.

• 27 Oktober 2012 - 21:34

Dirk & Corianne:

Mooie, aparte cultuur zo te lezen! En een lekker ontbijtje.. wij leren onze kids om eerst brood te eten (en daarna gebak)!!! t' Is geen land voor Dirk.. want met die hoeveelheid koffie die hij naar binnen werkt op een dag, zouden we gelijk al bankroet zijn! Goeie reis en groetjes van ons!

• 27 Oktober 2012 - 23:38

Grietje:

Ben weer helemaal "bijgelezen". Leuk om jullie weer zo te volgen! Ook genieten van de foto's en natuurlijk lachen als je Jan op die veel te kleine fiets ziet trappen.
    Jan, heb je al eens een aansteker ik je sok verstopt? Heeft mij weleens geholpen om niet de laatste aansteker kwijt te raken.
    Fijne reis verder!!!

• 28 Oktober 2012 - 19:53

Margo Veldhuizen:

Toch denk ik dat het Jan best zal staan zo,n wikkelrok we kunnen het natuurlijk een keer uitproberen. Ben benieuwd hoe jullie Maleisië gaan vinden. Geniet verder en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal. Lieve groetjes, Margo

Tags: Guangzhou, China

Verslag uit: China, Kanton

China en Maleisië

Na een heerlijk ontspannen weekend in de Belgische Ardennen met de hele familie (broer, zus, kinderen en kleinkinderen) staan we al weer kort voor onze volgende reis naar Azië. Het visum voor China hebben we geregeld en ook dit jaar gaan we naar Yangshuo in het zuiden van het land om daar te gaan fietsen, misschien zelfs voor de derde keer Moon Hill beklimmen waarmee we beslist in een rijtje bijzondere mensen terecht komen!
Oók verheugen we ons weer op een bijzondere ontmoeting met Andrew en Julie, en met Karst, Paulien en Pelle.
Na aankomst in Hong Kong, waar we één nacht verblijven, gaan we met de trein en een binnenlandse vlucht naar Guillin waar we met een auto nog twee uurtjes moeten rijden naar het Yangshuo Mountain Retreat, een hotel gelegen langs Yulong River. We blijven hier vijf dagen en vliegen dan naar Guangzhou, het vroegere Canton, waar we nog twee nachten blijven.
Op zondag 28 oktober vliegen we vanaf Hong Kong naar Maleisië, waar we na aankomst in Kuala Lumpur direct doorrijden naar Melaka, een vroeger VOC-bolwerk, waar ze nog een Heerenstraat en een Jonkerstraat kennen! We blijven hier drie nachten en zullen ook hier weer veel fietsen. Aansluitend trekken we het binnenland in waar we drie nachten zullen verblijven in de jungle. Vervolgens rijden we hoger de bergen in (1829 m.), waar glooiende theeplantages het landschap bepalen (Cameron Highlands).
Na het vele fietsen, wandelen en klimmen gaan we op 5 november naar een tropisch eilandje voor de westkust, Pulau Pangkor, waar we vijf dagen lang een hangmat op het strand gehuurd hebben! Ook hier zijn nog vele VOC-herinneringen, het eiland kent zélfs een heuse berg, Turtoise Hill, met een waanzinnig uitzicht over het eiland.
Tot slot verblijven we nog drie nachten op het eiland Penang.

Fietsen in de omgeving van Yangshuo (China) en aansluitend een rondreis door Maleisië