Van Delhi naar Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Van Delhi naar Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Van Delhi naar Jaipur

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

05 Oktober 2019 | India, Jaipur

De vlucht van Amsterdam naar Delhi duurde eigenlijk maar 7 uur, waarbij we om 1 uur 's nachts in Delhi zouden aankomen. Maar we vertrokken in Amsterdam al een half uur later omdat nog niet iedereen in het vliegtuig zat en uiteindelijk moesten we in Delhi langer wachten omdat we te vroeg waren, er stond nog een ander vliegtuig bij onze gate! We mochten echter blij zijn dat we überhaupt konden landen, donderdag stond het vliegveld door de moessonregens volkomen blank en werden alle vluchten gecanceld en omgeleid. Het moet een gigantisch noodweer geweest zijn, getuige de vele en grote plassen water op de velden en langs de wegen.

Ondanks de lange wachtrijen bij de douane verliep de visumprocedure snel, er hoefden geen vingerafdrukken genomen te worden omdat ze onze vingers allemaal al hebben. Nog snel een foto, we worden tenslotte ouder, en het visum staat in ons paspoort.

Vrijdagavond 4 oktober om 20.30 uur werd ik boven Afghanistan 68 jaar omdat het tijdsverschil 3 1/2 uur is. Ik was dus gewoon eerder jarig!

Om 4 uur kwamen we bij ons hotel aan, we werden bij het vliegveld opgehaald en kregen meteen een fles water van de chauffeur. Na een korte nachtrust en een redelijk ontbijt vertrokken we om 10.30 uur met dezelfde chauffeur en auto naar Jaipur. We krijgen weer een fles water en ook een blikje lauwe cola. Tot onze verbazing hebben we wifi in de auto, we nemen dus gelijk contact op met het vaderland!

Het hotel waar we geslapen hebben, ligt al op de weg naar Jaipur, Delhi ligt eigenlijk al een uur achter ons. Toch zijn we niet eerder in Jaipur dan andere jaren, integendeel zelfs, maar dat komt doordat onze chauffeur, Rakesh Agarwal, zich precies aan de maximum snelheid houdt en dat is op deze snelweg 80 km. per uur. Er wordt streng gecontroleerd en niet alleen op snelheid!

Aan de grens met Haryana moet onze chauffeur weer belasting betalen voor het vervoer van toeristen door deze staat en onderweg moet hij nog diverse keren tol betalen. Wat ons bij de tolpoorten opvalt zijn niet alleen de grote aantallen verkopers die elke auto bekloppen maar vooral ook de vele vogels die tussen, naast en achter de auto's lopen en af en toe iets van de grond schijnen te pikken: druppels aircowater! Ondanks de soms gigantische plensbuien is er nog steeds een groot gebrek aan water in India. Momenteel zijn de gevolgen van de moessonregens en de diverse orkanen in het hele land weer groot met vele dodelijke slachtoffers.

Wat opvalt langs de autoweg naar Jaipur zijn de gigantisch toegenomen hoeveelheden plastic, de vele koeien en varkens in de bermen, óók de middenberm, en de stinkende en rokende uitlaten. Wat heeft het dan nog voor nut om in Europa de regels aan te scherpen?

Om 4 uur kwamen we in Jaipur aan bij Dera Rawatsar. In de stad was het verschrikkelijk druk en dat komt gedeeltelijk ook door de vele bouwputten voor de nieuwe metro. Dit is al jaren bezig en zal nog jaren duren! Tot onze verbazing was onze kamer helemaal versierd met vlaggetjes en ballonnen! Ina en Jacob stonden vanmorgen opeens bij de receptie met het verzoek of ze onze kamer mochten versieren i.v.m. met mijn verjaardag. Omdat de receptionist haar nog kende van een jaar geleden, kregen ze toestemming. En wat een verrassing!

Morgenvroeg gaan we naar hen toe. En wat nemen we natuurlijk mee? Alles wat we vanuit Nederland hebben meegekregen en wat zullen ze weer verbaasd zijn!

• 05 Oktober 2019 - 18:14

Aafje :

Leuk om te lezen ..Hele fijne tijd daar .Gr uit Barneveld

• 05 Oktober 2019 - 19:18

Annemieke:

Wat een geluk dat jullie konden landen. Altijd fijn als je er weer bent. Nogmaals van harte Jan en Christien ook natuurlijk! Ga lekker genieten samen, fijn om iedereen weer te zien! Leuke verrassing van ze.
    Wij proberen mee te lezen vanuit Amerika!x

• 05 Oktober 2019 - 20:04

Paulien:

Gefeliciteerd nog Jan.
    Je ziet er prachtig uit!
    Goede reis gewenst samen.

• 05 Oktober 2019 - 21:50

Jaap:

Fijn om jullie van afstand te 'volgen'. We wensen jullie weer een gezegende tijd toe en voor iedereen waarmee jullie in contact komen: shalom gewenst!

• 05 Oktober 2019 - 21:57

Bertus :

Fijn dat het allemaal weer goed mocht gaan. Jan van harte gefeliciteerd met je verjaardag we wensen je met Christien nog vele goede jaren
    Gr Bertus en Nelly

• 05 Oktober 2019 - 23:00

Carola:

Fijn dat jullie veilig geland zijn, daar is ook wat voor te zeggen. Zeker na noodweer. Je verhaal begint sceptisch, maar eindigt gelukkig met je verjaardag. Fijn dat je je jarig hebt gevoeld! :-) ik moet vooral grinniken om de zin: “Wat heeft het dan nog voor nut om in Europa de regels aan te scherpen?” Ja dat dus.. we zijn milieu-awareness-moe

• 05 Oktober 2019 - 23:24

Sjoukje:

Fijn dat jullie veilig aan zijn gekomen.
    Jan Gefeliciteerd met je verjaardag
    Hele fijne tijd samen met Christien.
    Super leuk jullie verslagen,
    Dank jullie wel alvast.
    Liefs en groetjes Sjoukje

• 05 Oktober 2019 - 23:47

Inge:

Nog gefeliciteerd, leuk verhaal weer en nog heel veel plezier op deze reis.

• 06 Oktober 2019 - 09:06

Joyce:

Jan, nog van harte gefeliciteerd!. Fijne vakantie voor jullie beide. Groetjes, Joyce

Tags: Delhi, Jaipur