Het straatleven in India - Reisverslag uit Jaipur, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Het straatleven in India - Reisverslag uit Jaipur, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Het straatleven in India

Door: Jan Hermens

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

12 Oktober 2017 | India, Jaipur

“India is een land van contrasten, een land waar alleen heel rijke en veel straatarme mensen wonen. Een land waar de moderne tijd naast de middeleeuwen bestaat. India is geen arm land, India is ruim bedeeld met alle dingen die een land rijk maken, maar niettemin zijn de mensen die er wonen straatarm.” (Jawaharlal Nehru, 1944)

Het leven op straat is indrukwekkend. Het verkeer, het systeem in de chaos, de indrukwekkend grote aantallen mensen en dieren die op straat hun weg vinden tussen de vele voertuigen en handkarren. Er is geen land ter wereld waar het drukker én warmer kan zijn dan in India.
In Delhi en Jaipur struikel je over bedelaars en moeders met versleten kleding en aan elke hand een kind, dat op commando snottert en huilt. In deze steden leven tienduizenden mensen uit de onaanraakbare kaste waarbij het beroep van bedelaar overgaat van ouder op kind. Een leven op straat is het enige dat deze mensen kennen en zij doen alles om aan geld te komen. Een kind verminken, de armen breken of blind maken was in het verleden een van de normaalste zaken van een bedelaarsbestaan. Tegenwoordig doet de regering veel aan armoedebestrijding, maar er zijn hele volksstammen die dit leven verkiezen boven een leven in een stenen huis en een betaalde baan. Bedelen is goede handel! Je betaalt de politie de helft van de opbrengsten en je huurt per stoeptegel om je “werk” te doen!
Vooral mannen beheersen het straatbeeld in India, werkende mannen, riksjarijders, schoenpoetsers, kappers langs de kant van de weg, bedelaars en opdringerige straatverkopers.
Het dagelijkse leven begint elke dag met het bij elkaar vegen van vuil, afval, stof en afgevallen bladeren. Alles wordt op één hoop gegooid. In de loop van de dag komen de onaanraakbaren deze vuilnishopen weer uit elkaar rafelen op zoek naar voor hun 'waardevolle' spullen zoals plastic, papier en etensresten.
Auto's worden afgestoft en gewassen, schreeuwende straatverkopers te voet of op de fiets prijzen hun waren aan.

Het Indiase straatleven is chaotisch, kleurrijk, wonderlijk en fascinerend.

• 12 Oktober 2017 - 16:09

Ton En Jopie Van Mil:

Zo bijzonder, indrukwekkend. Wij missen alleen nog de geuren!

• 13 Oktober 2017 - 09:42

Chris:

Mooi verhaal, geniet van de reis!

• 13 Oktober 2017 - 10:05

Puck:

Herkenbaar waar!!

• 13 Oktober 2017 - 14:41

Carola:

Dat is de trieste, kleurrijke en betoverende waarheid van India in Azië. Het contrast is er niet alleen, ik voel het ook door je tekst heen. Bizar! Lijkt me wel een indrukwekkend land.

Tags: Delhi, Jaipur