India en Nepal, een afsluiting - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu India en Nepal, een afsluiting - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

India en Nepal, een afsluiting

Door: Jan Hermens

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

06 November 2017 | Nederland, Barneveld

“Je zou zo graag zoveel willen veranderen in landen als India en Nepal, de staat van de wegen is belabberd, het verkeer is een chaos, ogenschijnlijk zonder regels, maar soms moet je niet teveel willen veranderen aan een land, het zou daarmee teveel van zijn geheel eigen karakter en charme verliezen.”

Dit schreven we in 2015 als afsluiting van onze reis door India en Nepal. We zouden de tekst eigenlijk in zijn geheel kunnen overnemen, er is sindsdien weinig veranderd in beide landen!
Ook deze reis was weer avontuurlijk, we kwamen op unieke plekjes, op plekjes die je gezien en ervaren moet hebben, die je alleen op deze wijze van reizen kunt vinden. Het contact met de lokale bevolking en zijn gebruiken, hun dagelijkse leven en levenswijze, staat bij ons altijd voorop. Bijzondere ontmoetingen, dankzij de vrijheid die wij ervaren in onze reizen. De altijd weer vriendelijke mensen in Nepal en in India. In de steden is men gejaagd, vaak op zichzelf gericht. Nepal richt zich weer op, hoewel de bergen afval en puin die overal liggen groter zijn dan in 2013 en 2015, deels natuurlijk door de aardbevingen. Maar het puin wordt ook weer gebruikt om te herbouwen en daar is men overal hard mee bezig.
De nieuwe grondwet van Nepal noemt dan wel dat iedereen gelijk is en dat er godsdienstvrijheid is, maar in de kleine lettertjes staat dat je iemand niet mag bekeren tot een ander geloof. In 2016 is deze wet nog eens aangescherpt. In India zijn in een aantal staten anti-bekeringswetten aangenomen.
Het Christendom in India is hard op weg een illegale religie te worden! Tijdens de ambtsperiode van president Modi is het hindoe-nationalisme populairder geworden dan ooit, met pijnlijke gevolgen voor de 64 miljoen Christenen in het land. Stokslagen, publieke vernedering, verkrachting en moord zijn pijnlijke symptomen van de strijd van radicale hindoes tegen Christenen. Ze dromen van een hindoestaat zonder Christenen, moslims of andersgelovigen. Tegenwoordig is dit gedachtengoed in India de normaalste zaak van de wereld.
Het leven van christelijke voorgangers en pastors in India is zeer zwaar. Ze worden vaak gearresteerd op basis van valse beschuldigingen. Het rechtssysteem in India is zo dat je als beschuldigde zélf moet bewijzen dat je onschuldig bent! Christenen, moslims en andersgelovigen worden steeds vaker gedwongen zich terug te bekeren tot het hindoeïsme. Gebeurt dat niet, dan volgt vaak verbanning of moord. Ze worden vaak slachtoffer van aanvallen en kerken worden in brand gestoken, vooral door extremisten en geloofsfanaten. Waar het Christendom gebaseerd is op de liefde van Jezus Christus, zijn andere religies en levenswijzen vaak gebaseerd op haat en geweld, op onderscheid tussen bevolkingsgroepen. Het kastesysteem is dan wel niet verankerd in de grondwet maar wél in het karakter en de dagelijkse praktijk van de mensen. Het onderscheid tussen de diverse bevolkingsgroepen is enorm en leidt vaak tot schrijnende situaties. In de door de aardbeving getroffen gebieden in Nepal leven groepen mensen die door het systeem niet geholpen zullen worden, het zijn de allerarmsten, de onaanraakbaren, die wat hulp en wederopbouw betreft geheel afhankelijk zijn van buitenlandse organisaties. Wat geweldig dat we een hele dag mochten optrekken met Rianne die ons in aanraking bracht met juist deze groep zwaar getroffenen. Zij werkt hier al méér dan vijftien jaar. Rianne die zich hard maakt voor beter onderwijs aan kinderen volgens spelend leren methoden. Daarnaast zet ze zich in al haar vrije tijd in voor de slachtoffers van de aardbevingen. Ze is een ware zendeling, eerst Nepalese worden om dan ook over haar geloof te praten! Ze is een mens naar Gods voorbeeld, ze cijfert zichzelf helemaal weg om zo een waardevol lid te mogen en kunnen zijn van de Nepalese samenleving.
In beide landen, maar vooral in Nepal, is de Kerk groeiende, maar daardoor wordt haar positie binnen de samenleving steeds moeilijker. De agressie na natuurrampen en economische tegenslag richt zich steeds vaker tegen Christenen en hun eigendommen.
Op het vliegveld van ‘Kathmandu’, ‘Tribhuvan’, is niets wat het moet zijn, het is er net zo chaotisch als in het verkeer. Het inchecken van de koffers kan, als je achteraan in de rij staat, uren duren en dan heb je mogelijk te weinig aan die drie uur voor vertrek aanwezig zijn! Zorg dus dat je altijd op tijd bent! Wij stonden gelukkig als eersten in de rij. De veiligheidscontroles zijn minder streng, flessen water en aanstekers schijnen weer te mogen!
Onze vlucht met Ethiad Airways vertrok een uur later omdat de wc’s aan boord verstopt waren. Blijkbaar was er geen gekwalificeerd personeel want na een uurtje vliegen waren ze allemaal weer verstopt! Helaas betekende deze vertraging dat we niets meer konden zien van het Himalaya Gebergte bij ondergaande zon.
Tijdens deze reis hebben we uiteraard weer een volgende reis door onze gedachten laten gaan. We willen opnieuw terug gaan naar India, maar dan op een meer relaxte manier. De leeftijd gaat toch een steeds grotere rol spelen, maar dat schreven we in 2015 ook al! Beginnen in Jaipur en meer tijd doorbrengen met Ina, Jacob en hun dochter Basha. Vervolgens naar 'Chennai', het vroegere Madras, waar, naar men zegt, de apostel Thomas begraven zou moeten liggen. En dan van daaruit via 'Pondicherry' langs de kust en de stranden naar het uiterste zuidelijke puntje van India waar we een oversteek willen maken naar Sri Lanka. Maar misschien wordt het wel een heel andere reis?

Onze bijzondere dank gaat uit naar Riksja Travel in Nederland, Odyssey Tours & Travels in India en Royal Mountain Travel in Nepal. Deze reis was voortreffelijk georganiseerd met uitstekende hotels, auto’s en chauffeurs die altijd op tijd waren!

• 06 November 2017 - 15:01

Jose En Rob:

Ondanks, maar vooral dankzij deze reis, weer vele mooie ervaringen rijker!

Lieve groetjes van Jose en Rob

• 06 November 2017 - 19:53

Carly:

Hoi Jan en Christien,
    Wat een verdrietige toestand voor broeders en zusters daar, des te dankbaar moeten wij hier zijn voor de enorme vrijheid van geloven en samenkomen, hè?! Goed om weer bij bepaald te worden!
    Bedankt voor jullie laatste bericht en sterkte met weer acclimatiseren hier op Wildforster...
    Veel plezier met het bedenken van jullie D.V. volgende reis!
    Zegengroet!

• 07 November 2017 - 17:35

Marijke:

We gaan er nog eens rustig over doorpraten,... wat mij betreft

• 10 November 2017 - 10:23

Carola:

Leuk dat je weet even terug grijpt naar de vorige reis. Wat een tijdloze woorden inderdaad. Mensenrechten zijn belangrijker dan cultuur, maar volgens mij is er geen cultuur bedacht die dit overtreft. Ook het westen heeft zijn falende kant. Er is dan wel welvaart, maar ook veel eenzaamheid, burn-puts en depressies. Dus wie moet dan wie de les lezen? Dan is het toch prachtig dat er mensen zoals Ina en Rianne zijn die handen uit de mouwen steken en barmhartigheid tonen met hun hele leven. Dat is een offer zoals iedere religie zou moeten zijn. Als iedereen nou iets voor zijn of haar naasten deed, zou dat al schelen? Wat voel ik me dan verwend, gezegend en ook wel een achterblijver. Stof om over na te denken, om te kijken waar je iets kunt doen. Fijn dat jullie het wel weer voor herhaling vatbaar vinden. Het raakt jullie en dat lees ik door de mooie woorden van jouw reisverslagen Jan. Ik heb ze allemaal met plezier gelezen, mooi verwoord, zo ben ik met jullie 'meegereisd'.

Tags: India, Nepal