Van Delhi naar Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Van Delhi naar Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Van Delhi naar Varanasi

Door: Jan Hermens

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

07 Oktober 2015 | India, Benares

Vanmorgen na een heerlijk uitgebreid ontbijt vertrokken we weer naar het vliegveld van Delhi voor onze vlucht naar Varanasi. Geen drager/helper van Jet Airways deze keer die nadat hij zijn werk gedaan heeft, rustig blijft wachten totdat je hem uiteindelijk maar een fooi geeft! Nu konden we het zelf doen en eigenlijk stelt het ook niets voor, ingecheckt hadden we al online, we hoefden alleen nog maar de koffers af te geven en deze keer was het 27.1 kg. Op onze hotelkamer stond een weegschaal en we hadden weer wat handbagage terug in de koffers gedaan!
Waar en door wie weten we niet, maar er wordt vaker nadat je het koffer hebt ingecheckt iets uit gehaald. Onze koffers waren gelukkig afgesloten, hoewel dat slot eigenlijk niets voorstelt, en de security plakt een sticker over het slot heen.
Het was iets meer dan een uur vliegen, in de lucht wél nog een hapje eten maar slechts vijf mensen kregen nog een kop koffie daarna, toen was het alweer tijd voor de landing.
Onze koffers waren er snel en er stond alweer iemand buiten te wachten met onze namen op een papiertje. Als er weinig of geen verkeer zou zijn, zouden we in een half uurtje bij ons hotel zijn. Als het druk zou zijn, zou het een uur duren. Het eerste, géén verkeer, konden we ons al niet voorstellen, het werd uiteindelijk eeneneenhalf uur! Zoals zoveel gidsen, wil ook hij graag naar Nederland om te studeren. Toen we enkele voorwaarden en vooral bedragen noemden, besloot hij spontaan dit voornemen maar niet uit te voeren!
We zijn nu in de staat 'Uttar Pradesh' in de stad 'Varanasi' in hotel 'Palace on Ganges' met opnieuw veel trappen! We hebben eindelijk een douche met véél water en ook nog warm! Morgen zal ik India afsluiten met nog meer opvallende eigenaardigheden en daar horen de douchekoppen zéker bij! Onze kamerboy slooft zich uit om onze waterkoker aan de praat te krijgen, hij moest wel drie keer een andere halen. We kregen nog een extra fles water ("don't tell it to my boss") en stiekem ook nog enkele zakjes koffie. We weten allebei waar hij het voor doet! De handdoeken zijn hier zó dik, dat je ze aan beide zijden kunt gebruiken! Het hotel ligt aan de Ganges bij een van de vele ´Ghats´ waar de lijkverbrandingen plaatsvinden. Het is het enige luxe hotel aan de Ganges.
Het is erg warm in 'Varanasi', 36 graden in de schaduw. Morgenvroeg in alle vroegte gaan we met een boot de Ganges op om de vele lijkverbrandingen op de oevers te zien en het baden in het grootste open riool ter wereld. Vanmiddag hebben we al een wandeling langs de Ganges en door onze wijk gemaakt. En wederom chaotische beelden op straat: riksja´s, fietsers, scooters, auto´s, handkarren, voetgangers en koeien, alles door elkaar, getoeter en geschreeuw, krijsende apen. Een steegje verder is het dan weer opvallend stil, zelfs de koeien banen zich zonder geluid een weg. Je hoort alleen de echo van hun vallende vlaaien en die blijven liggen, niemand ruimt ze op! Als je een koe, die dwars op straat staat, moet passeren, doe dat dan aan de kant van zijn kop en niet aan de achterkant!
Varanasi strekt zich uit langs de Ganges waar de waterkant wordt gedomineerd door paviljoens en paleizen, tempels en terrassen en grote stenen trappen, de ´ghats´ waar duizenden pelgrims en bewoners zich ritueel komen wassen. Het is een van de oudste levende steden ter wereld. Het ligt aan een doorwaadbare plaats en behoort tot de heiligste oversteekplaatsen over de Ganges. Via deze oversteekplaats heeft de gelovige toegang tot het goddelijke en de goden en godinnen tot de aarde. Iedereen die sterft in Varanasi bereikt onmiddelijk de verlichting (´moksha´). Weduwen en ouderen komen hier hun laatste dagen doorbrengen, schuilend in de tempels en geholpen door aalmoezen van de gelovigen. Je verbaast je over deze vreemdste stad van India, het dichte netwerk van steegjes, de religieuze kleding, de talloze goden en de nabijheid van de dood.
Morgen gaan we dit van dichtbij bekijken, opstaan om 4.30 uur en dan eerst een ceremonie hier vlakbij om vervolgens met een boot op de Ganges de zonsopkomst te zien. Aansluitend hebben we nog een stadswandeling. De rest van de dag kunnen we zelf invulling geven.
Overmorgen gaan we dan al vroeg met een auto naar Nepal. De eerste nacht zullen we doorbrengen in ´Lumbini´, de geboorteplaats van Boeddha. We hopen dat we aan de grens geen problemen zullen krijgen, want India heeft een aantal grensovergangen geblokkeerd sinds het aannemen van de nieuwe grondwet in Nepal. Soms wordt het zelfs toeristen onmogelijk gemaakt de grens te passeren. Overigens heeft het MvBZ vandaag het reisadvies voor Nepal naar beneden bijgesteld i.v.m. onlusten aan beide zijden van de grens. Hindoes in beide landen lopen te hoop tegen deze nieuwe grondwet omdat Nepal nu géén hindoeïstische staat meer is. In de grondwet zijn alle religies nu gelijk.
Vanavond hebben we ´Thaili´ gegeten. We hebben er sinds we in India zijn al vele gegeten, maar die van vanavond versloeg qua smaak alle voorgaande.

• 07 Oktober 2015 - 17:48

Marian:

Zo bekend, maar wat blijft het fascinerend om er over te lezen en te kijken.
    Gaan jullie nog naar de Aarti ceremonie bij de Dashashwamedh ghat? Vond dat erg indrukwekkend. Ben ook benieuwd hoe jullie Nepal aantreffen na de vreselijke verwoestingen na de aardbevingen. Het ga jullie goed!

• 08 Oktober 2015 - 00:16

Margo:

Varanasi de meest bijzondere plek van India, ooh wat wil ik daar graag nog een keer naar toe. Geniet ervan mensen en laat het op je inwerken. Wij zijn daar toen ook de grens overgegaan en hebben in het meest ranzige hotel ooit geslapen.

• 08 Oktober 2015 - 09:08

Paulien & Karst:

We zijn het helemaal met jullie eens...wat een stad.
    Die vergeet je nooit meer.
    Hele goede tijd ook in Nepal gewenst!

• 10 Oktober 2015 - 21:23

Carola:

de Ganges lijkt me echt iets indrukwekkends.

• 11 Oktober 2015 - 18:13

Gert. H.:

Lijkt me zo'n indrukwekkende stad , hoop er ooit nog eens te komen.

Tags: Delhi, Varanasi