Kovalam, onze laatste dag in Zuid-India - Reisverslag uit Kovalam, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Kovalam, onze laatste dag in Zuid-India - Reisverslag uit Kovalam, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Kovalam, onze laatste dag in Zuid-India

Door: Jan Hermens

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

17 Oktober 2018 | India, Kovalam

Om 5.00 uur word ik wakker van het gedreun door de luidsprekers beneden aan de voet van onze rotspunt. Er is weer een kerkdienst gaande vol gebeden, gezangen en klokgelui. Er schijnt een volgorde in te zitten. Van vijf tot zes herken ik traditionele gebeden, zoals ik het me uit mijn jeugd nog herinner. Een voorganger bidt voor en één gemeentelid herhaalt hetzelfde gebed, zelfs de dreun en de melodie zitten nog in mijn herinnering. Om zes uur worden gebeden afgewisseld met gezang. In de melodieën herken ik de oefeningen van geloof, hoop en liefde, het Engel des Heren, de oefening van berouw en verschillende litanieën. Om kwart voor zeven luidt nog eenmaal de klok en is het weer stil. De gelovigen verlaten in lange rijen het kerkgebouw.

Op zee keren de vissersbootjes terug op het strand, het is er druk, de gevangen vis moet uitgeladen en vervoerd worden. Zouden ze de hele nacht op zee geweest zijn? We zijn de laatste dagen al gewend geraakt aan een dekbed, thuis ligt het winterdek al op bed!
Kraaien vliegen af en aan naar het terras van onze buren, daar is dus wat te halen. Ze landen op de leuning van het balkon, duiken het terras op en vliegen met hun snavel vol brood weer weg!

Om 8.00 uur beginnen we weer aan onze eerste van drie klimmen naar het restaurant voor ons ontbijt. Windvlagen vanaf zee duwen ons enigszins omhoog, maar nu moeten we wel oppassen voor vallende kokosnoten! De lucht kleurt donker, het begint lichtjes te regenen.

De krant van vandaag vermeldt dat een aantal steden met een islamitische naam hernoemd gaan worden met hindu-namen. De stad Allahabad in de staat Uttar Pradesh heet vanaf nu (weer) Prayagraj. In Sabarimala mogen vrouwen tussen 10 en 50 jaar oud voor het eerst de Ayyappan's tempel bezoeken. Er is in de stad een gigantisch protest door mannen ontstaan, die er zelfs niet voor terug deinzen deze vrouwen uit auto's en bussen te sleuren. Zo'n protest brak ooit ook uit toen het vrouwen werd toegestaan hun borsten te bedekken!

Morgenvroeg vertrekken we hier weer om 10.30 uur op weg naar het vliegveld voor onze vlucht naar Delhi. We zullen daar om 16.05 uur aankomen. We hoeven geen wekker te zetten, we worden wel weer door de luidsprekers gewekt! En.....nog één keer klimmen voor het ontbijt en een laatste keer om bij onze taxi te komen. De koffers worden gelukkig door een terreinwagen opgehaald! Nog drie overnachtingen in Delhi, waar we Arun nog zullen ontmoeten, en dan landen we zondagmorgen om 8.35 uur weer op Schiphol. We zijn benieuwd wie ons komt ophalen, zodat we om 10.00 uur weer een dienst kunnen bijwonen.....in De Open Hof!

• 17 Oktober 2018 - 14:30

Carly:

Mannen............! Dat het nog bestaat, hè, heel apart, hoor! Gelukkig zit er een betere naast me op de bank! :-)
    Ik vraag me af of er meer geluk en/of welvaart is in gebieden met christenen dan in een tegenovergesteld deel van India, m.a.w. zegent God het werk van Zijn kinderen....?
    Haha, manipulatie, Jan, heb ik net jullie koffiedienst omgewisseld met die van over twee weken, had dus niet gehoeven! :-) We rekenen dus op jullie!! :-)
    Heel goede en behouden reis en tijd nog verder.

• 17 Oktober 2018 - 14:53

Jaap En Lina:

Sterkte met het afscheid nemen van Arun en van India. Nog een paar mooie, gezegende dagen en een behouden thuiskomst toegewenst. Jullie hebben toch wel iemand geregeld die jullie komt ophalen van Schiphol, nemen we aan? Zo niet, mag je op ons een beroep doen.

• 18 Oktober 2018 - 07:14

Ed En Nel:

Nog een paar fijne laatste dagen en een veilige thuiskomst gewenst.
    Liefs

• 19 Oktober 2018 - 18:44

Carola:

Dat er een protest komt omdat vrouwen hun borsten mogen bedekken, Haha dat is wel dubbel. Wat een bizarre toestanden weer. Wel bijzonder om nostalgische diensten te horen die identiek zijn. Dat heeft ook wel weer wat, ondanks dat het alleen ‘een vorm’ is.

Tags: Kovalam, Delhi