Coonoor - Reisverslag uit Coonoor, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Coonoor - Reisverslag uit Coonoor, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Coonoor

Door: Jan Hermens

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

10 Oktober 2018 | India, Coonoor

Het is 8.00 uur, we zitten heerlijk in het zonnetje op het terras en genieten van ons eerste kopje koffie. Zo dadelijk gaan we hier ook ontbijten en daarna brengt Muthu ons naar enkele uitzichtpunten, hoog in de heuvels. Met de kou valt het wel mee, het voelt hier toch anders dan in Nederland, maar 's avonds trekken we toch wel graag een trui aan!
Vannacht heeft het geregend, in de nacht van maandag op dinsdag heeft het op diverse plaatsen in de Nilgiri Hills tot wel 500 mm. geregend, dat zijn toch bijna twee emmers vol op elkaar! Afwateringssystemen kennen ze in India niet, het water loopt overal gewoon naar het laagste punt, en niet alleen het regenwater! Vanaf twaalf uur worden de toppen van de omringende heuvels omhuld door wolken, halverwege de middag vullen nevelslierten en mistvlagen de dalen, het wordt frisser. De hoogste temperatuur is 21 graden, 's nachts zakt die terug naar 13.

Na het ontbijt rijden we naar de uitzichtpunten, eerst naar Dolphin's Nose en daarna naar Lamb's Rock. De benaming heeft te maken met de vorm van de toppen van de heuvels waarop ze liggen. Onderweg prachtige theevelden met theepluksters, dat is hier vrouwenarbeid, in kleurige sari's met manden of zakken op hun rug. De theestruiken worden met een schaar geknipt, bovenop die schaar zit een verzamelbak. Bij beide punten betaal je 10 rupee en 20 voor de camera, per persoon. Het parkeren van de auto kost vaak méér. Op Dolphin's Nose zijn de vergezichten prachtig, de lucht is mooi blauw, het zonnetje schijnt. De rondlopende apen kijken je vaak brutaal en indringend aan, ze lijken niet erg vriendelijk! Als we rond twaalf uur bij Lamb's Rock komen is het weer al aan het omslaan, de lucht raakt bewolkt en de dalen vullen zich al met nevels. Om dit punt te bereiken moet je nog een stuk steil omhoog lopen. Bij het afdalen hoor ik achter me een flinke boer! "Ben jij dat?", vraag ik. "Nee!" en terwijl ik me verbaasd omdraai, wordt Christien voorbij gelopen door een lokale fotograaf!

Daarna bezoeken we nog Gahanshri Tea Factory, waar je dertig rupee betaalt, niet als entreeticket maar voor de zes kleine glaasjes thee die je mag proeven. De gids die ons rondleidt doet dat in vrij onverstaanbaar Engels, maar door de herrie in de fabriek zouden we hem ook niet hebben verstaan. We kennen het procedé al van onze bezoeken aan theefabrieken op Sri Lanka en in Darjeeling, we knikken dus wat vaker ja terwijl hij vertelt! We hebben wel de indruk dat hij ons snel door de fabriek heen wil leiden om zo snel als mogelijk in de winkel te komen waar vriendelijke dames je meteen van alles willen laten kopen. We volstaan met een flinke zak ginger-tea, want daar kun je goed van plassen, cardamon-peulen en eigen gemaakte chocolade koekjes! Thee wordt hier trouwens altijd met melk gedronken, behalve de zwarte en witte thee!

Onderweg stoppen we nog vaker om mooie plaatjes te schieten. Terwijl ik in de auto ben blijven zitten, komt opeens Christien heel hard aangerend, achtervolgd door een aap. Ik kan nog net op tijd mijn raampje dichtdraaien, want anders had hij op mijn schoot gezeten!

Terug bij The Tea Nest word ik geroepen door de receptioniste, er loopt buiten een wilde buffel in het theeveld. Ze brengt me zelfs nog naar een balkon waar ik een beter zicht heb op de buffel. Alle personeel hier is erg vriendelijk en wil alles voor je doen! Het eten is voortreffelijk en de kamers zijn schoon! Je kunt hier op elk moment van de dag zeggen wat en hoe laat je wil eten en het staat op tijd klaar, binnen of buiten!

Morgenvroeg rijden we om half negen naar Coimbatore, een rit van drie uur. We zullen daar om 12.55 uur de trein naar Cochin nemen waar we om 16.55 uur zullen aankomen, maar hier rijdt niets op tijd! Muthu gaat met de auto én onze koffers, hij rijdt er langer over, we zien hem pas weer in ons hotel, we worden door iemand anders van het station in Cochin opgehaald. Muthu zal ons overmorgen naar de schoonzus van Ina brengen!

Cochin, de stad met vele Portugese en Nederlandse invloeden, er schijnen nog Nederlandstalige straatnamen te zijn! We slapen in een koloniaal hotel, Fort House.

• 10 Oktober 2018 - 14:17

Carly:

Wat een prachtige plaatjes, Christien en Jan!! Leuk jullie zelf ook even op de foto te zien en zie 'k nu een soort hortensia op foto 3??
    Groetjes weer!

• 10 Oktober 2018 - 20:32

Jaap En Lina:

Jullie verhaal leest nog steeds als een avonturenboek! Schitterend om op zo'n manier te kunnen meelezen en meeleven. Dank jullie wel voor het delen van jullie belevenissen. We genieten ervan!

• 10 Oktober 2018 - 21:02

Margo:

Zo leuk wij hebben precies dezelfde route afgelegd. Zo herkenbaar!! Lekker verder genieten!

• 10 Oktober 2018 - 23:37

Rianne:

prachtig die verhalen! Ben benieuwd naar de Nederlandse invloed in de volgende plaats...tjonge niks niet uit rusten met het reizen! :-) fijne dag weer

• 11 Oktober 2018 - 03:46

Wilma Achterstraat:

Hey mam en Jan,
    Ja ik ben weer helemaal bij met lezen! Wat een avontuurlijke verhalen! Jammer dat jullie even een andere route moesten nemen, maar zo ontdek je ook weer nieuwe interessante dingen. Het was leuk jullie gisteren gesproken te hebben. Met ons gaat allea goed en we genieten van het gezelschap van Arun. Zaterdag gaan we naar Giethoorn.
    Geniet nog van het verdere verloop van jullie reis! En Mam kijk uit voor de apen haha.

Liefs

• 11 Oktober 2018 - 17:21

Paulien:

Prachtige omgeving....en hilarisch!!! die aap.
    Ook wij zijn ooit in India achtervolgd, behoorlijk eng, bbrrr.

Groet Paulien

• 13 Oktober 2018 - 18:21

Carola:

Hier is het 27 graden en jullie schrijven over 19 graden! Ik vind dat ook koud hoor, hup winterjassen. Die ochtend dauw herken ik ook van mijn koude reis. Soms zie je bijna niks en dat dan in het drukke verkeer van India! Haha en dan die apen!! Ik zie m’n moeder al rennen. De foto’s lijken soms wat donker, klopt dat? En die boer, ik hoor jou al commentaar geven: ‘zeggu..!?’

Tags: Coonoor