Rondreis door India en Nepal - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Rondreis door India en Nepal - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Rondreis door India en Nepal

Door: Jan Hermens

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

23 September 2015 | Nederland, Barneveld

Voor reizigers naar India gelden 2 mogelijkheden: je raakt verliefd op het land en keert terug, of je gaat er nooit meer naar toe!
Toen we in 2007 voor het eerst naar India gingen, zeiden we na terugkomst "nooit weer!", maar de maanden erna drong pas eigenlijk tot ons door dat deze reis een diepe indruk in ons had achter gelaten.

Onze reis naar India start in Delhi, een stad met veel bezienswaardigheden en een groot contrast tussen arm en rijk, de stad ook waar de ouders van onze schoonzoon Sameer wonen, de stad die zijn vader Arun ons graag wil laten zien.

We zullen op 26 september diep in de nacht, rond 03.00 uur, in Delhi landen. Na het gebruikelijke gedoe met immigratie, douane en geldwisselkantoren worden we opgehaald en naar ons eerste hotel gebracht.
Na het ontbijt zullen we een eerste ontmoeting hebben met Arun en onze plannen voor de dagen in Delhi doornemen. We willen graag het 'Rode Fort' en 'Chandni Chowk' bezoeken, de hoofdstraat van de ommuurde stad 'Old Delhi', en tevens de drukste markt van de stad. Op zondag gaan we dan naar de 'Baha'i Temple', beter bekend als de Lotus tempel, een tempel voor alle godsdiensten. Hier geldt 'schoenen uit' en lopen over het hete marmer (sokken mag!).

Op maandag zal Arun ons naar Jaipur brengen, we blijven hier 3 nachten en zullen een bezoek brengen aan een vriendin van ons, die hier al een aantal jaren woont. Ze weet dat we komen, maar we zullen haar op een heel aparte manier verrassen!

Op donderdag 1 oktober beginnen we aan onze rondreis in het oosten van India. Eerst vliegen we via Delhi naar Bagdogra in de staat West Bengalen. Gelukkig zullen we ongeveer 15 kg. bagage in Jaipur achter kunnen laten en deze keer zijn dat géén pepernoten!
We verblijven in hotels in Kurseong en Darjeeling en zullen in de omgeving veel te zien krijgen, vooral thee natuurlijk!
Op een van de dagen zullen we 's morgens in alle vroegte naar ongeveer 2600 meter hoogte rijden, om daar de zon te zien opkomen vanachter het Himalaya gebergte.

In de deelstaat Sikkim bezoeken we boeddhistische kloosters, tempels en kloosterburchten tegen de achtergrond van het natuurschoon van de Himalaya.
Sikkim is nu een deelstaat van India, maar was tot 1975 een koninkrijkje in de Himalaya. Veel inwoners komen oorspronkelijk uit Tibet of Nepal en hebben hun gebruiken en hun geloof meegenomen.
We verblijven in een hotel in Gangtok.

Op dinsdag 6 oktober vliegen we via Delhi naar Varanasi. In Delhi zullen we nog overnachten. De vlucht van Bagdogra via Kolkota naar Varanasi is helaas gecanceld en om geen tijd te verliezen vliegen we via Delhi.
Op woensdag en donderdag zijn we dan in Varanasi waar elk jaar miljoenen mensen komen om te bidden, te baden en te sterven. Varanasi, een heilige stad aan de Ganges, aan heilig water, volgepakt met tempels, paleizen, bad- en verbrandingsplaatsen. Sterven in Varanasi is voor een hindoe het hoogste dat hij kan bereiken. In talrijke huizen wachten pelgrims dan ook op hun dood.

Op vrijdag 9 oktober rijden we naar Lumbini in Nepal, de stad waar Boeddha geboren is. Na een overnachting rijden we door naar Chitwan waar we een dag willen gaan fietsen om vervolgens weer door te rijden naar Pokhara en Kathmandu. In Pokhara zullen we twee weeshuizen bezoeken (Sunshine Children Home en Shreejana Children Home) en natuurlijk in Mahatgauda een bezoekje brengen aan moeder Laxmi en haar familie. In 2013 hebben we al wandelende met haar door de omgeving veel foto's van mensen gemaakt. Misschien kunnen we hen nu blij maken met een foto!
In Chitwan blijven we 2 nachten, in Pokhara 3 en in Kathmandu ook nog 3. Ook in Kathmandu willen we nog een kindertehuis bezoeken (Shangrila Home).

Nepal hunkert naar toeristen. Het bestaan van veel Nepalezen hangt grotendeels af van het toerisme. Het toerisme is een van de pijlers onder de economie van dit land en kreeg een enorme klap niet alleen door de aardbevingen en landverschuivingen in de afgelopen maanden, maar vooral ook doordat de media deed voorkomen alsof héél Nepal in puin lag.
Wij hopen ons steentje daaraan te mogen bijdragen.

Op maandag 19 oktober komen we weer op Schiphol aan.

We hopen jullie weer elke dag op de hoogte te houden van onze belevenissen en ervaringen, tenminste voor zover de snelheid van het internet dit toe laat. Nepal heeft 's werelds langzaamste internet!

• 23 September 2015 - 14:17

Adrie:

Nou.....het is bijna zover!!Altijd toch weer spannend he?
    Sterkte met de laatste voorbereidingen. Hopenlijk gaat het met je rug goed, Jan?
    Een hele goeie en gezegende tijd toegewenst.
    Lieve groet
    Adrie

• 23 September 2015 - 16:43

Ed En Nel:

Na alle voorbereidingen is het dan weer zo ver,de spannende en mooie reis kan beginnen!
    Wij wensen jullie een veilige vlucht toe en een behouden aankomst in India.

• 23 September 2015 - 17:04

Loek:

Veel geluk gewenst, ook van Ilse..

• 23 September 2015 - 18:01

Teus En Lieneke:

Dag, Jan en Christien.

Goeie reis en behouden terugkeer gewenst. Laat nog wat zonneschijn achter voor hier... ;-)

Groetjes, Teus en Lieneke

• 23 September 2015 - 21:53

Tilly:

Lieve Jan en Christien!

Dat is al super goed voorbereid!
    en wat heerlijk om jullie eerste reisverslag al door te kunnen lezen!
    Jullie gaan weer een mooie bijzondere reis tegemoet!
    Geniet ervan en super bedankt dat wij nu ook weer mee mogen lezen
    van jullie reisverslagen. We smullen ervan!

goede en veilige reis!

• 23 September 2015 - 22:39

Inge:

Dat klinkt weer helemaal geweldig zeg. India was bij mij ook "nooit meer" maar nu zou ik er graag nog eens naar toe gaan.
    Wij vertrekken op 1 okt .naar Myanmar en de laatste 6 dagen gaan we nog naar Thailand. Jullie heel veel plezier en ik zal proberen om jullie te volgen.

• 24 September 2015 - 00:17

Margo:

OOh lieve vrienden wat gaan jullie een mooie reis maken. Wat zou ik graag met jullie mee reizen naar mijn geliefde India. Zie er naar uit om jullie belevenissen te lezen, zo ben ik er toch een beetje bij. Heel veel plezier, geniet ervan. Lieve groetjes, Margo

• 24 September 2015 - 10:07

Diny Schipper:

Wat een heerlijk vooruitzicht voor jullie. Geniet en kom beladen met indrukken terug.

• 24 September 2015 - 10:43

Bert En Ans:

Een lange en mooi reis voor de boeg. Heel veel plezier, en uiteraard gaan jullie weer mooi maar ook ontroerende dingen zien. Een hele goede reis, en wij zien uit naar de verslagen en foto's van Jan.
    Hartelijke groeten, Bert en Ans

• 24 September 2015 - 16:22

Karst & Paulien:

Namaste,
    Wat leuk. Prachtige landen, diep in onze harten ook...
    Zeker niet altijd makkelijk India, maar zooo indrukwekkend en dan Nepal... whow, geniet er van.
    We krijgen de pepernoten dit jaar wel op een andere manier!!!

Hartelijke groet,
    Karst & Paulien

• 24 September 2015 - 18:27

Christien:

Karst en Paulien,
    dit keer gaan ze naar India inderdaad, maar we houden jullie in gedachten hoor. De Karsbergen blijft ons favoriete plekje.

• 24 September 2015 - 19:38

Tom:

Goede reis. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Xxx Tom

• 24 September 2015 - 20:58

Carly:

Hoi Jan en Christien,
    Een heel goede reis en aankomst gewenst en een heel fijne tijd overal!
    Liefs en zegen!
    Carly.