Van Yangshuo in China via Bangkok naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Van Yangshuo in China via Bangkok naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Van Yangshuo in China via Bangkok naar Chiang Mai

Door: Jan en Christien

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

17 Oktober 2014 | Thailand, Chiang Mai

Woensdagmorgen in alle vroegte werden we naar het vliegveld van Guillin gebracht. Mijn aansteker had ik maar makkelijk vindbaar (voor mezelf) in het koffer gedaan zodat ik hem snel kon pakken als het scanapparaat weer zou gaan piepen. Maar tot mijn grote verbazing gebeurde er niets. Zou het er aan gelegen hebben dat het een Chinese aansteker was? (Dank je wel, Paulien!)
De controles in China zijn überhaupt absurd. Oók als het poortje niet piept, word je nog helemaal afgetast, een zakdoek blijkt al verdacht te zijn.
En waar we bij alle reizen naar China aan dachten, drink géén koffie op het vliegveld, deze keer stonken we er tóch in. Eén cappuccino kost hier € 10 en dan krijg je ook nog eens een beschamend klein kopje en duurde het wel 20 minuten!
De vlucht naar Bangkok via Guangzhou verliep redelijk snel, we waren er om 14.30 uur. Met wat vertraging doordat de nieuwe chauffeur van Khiri Travel niet precies wist waar hij ons moest ophalen, kwamen we bij ons hotel voor één nacht en één dag, het Navalai River Resort. Het verkeer in Bangkok is altijd hectisch, maar zéker rond deze tijd. We waren dan ook erg blij met het koude doekje en de fles water die de chauffeur ons gaf.
We hebben nog een leuke wandeling gemaakt langs de Chao Phraya rivier om dan ’s avonds onze (mijn) eerste Pad Thai te eten. Het balkon van onze kamer is een bakoven, met als enige voordeel dat de was snel droog is. Dat was in China wel even anders, de temperaturen zijn hetzelfde maar het voelt anders!
De nachttrein naar Chiang Mai zou om 18.10 uur vertrekken. We namen dus om 16.00 uur een taxi naar het Hua Lamphong station. De prijs voor een taxirit is niet alleen afhankelijk van de afstand, maar óók van de verkeersdrukte. Normaal kost een ritje 80-100 Baht, maar gedurende de spits (en dat is het eigenlijk altijd) loopt die snel op naar 200 Baht. Na het aanvankelijk afgewezen te hebben, nam hij ons bod van 150 toch aan!
Voordat we in de trein mochten stappen, kreeg de hele treinbemanning, keurig in gelid, een hele preek te horen van een erg belangrijk uitziend iemand. Of zou dit hier bij elke treinreis normaal zijn?
We hadden een 1e klas coupé met 2 bedden, eentje hoog en eentje laag. Tussen een upper en een lower is een prijsverschil van 200 Baht waarbij de lower het goedkoopste is. Maar waar dat prijsverschil dan in zou moeten zitten?
We kregen een halve liter jus d’orange, een kop koffie en een schaaltje met fruit en we konden ook al gelijk het ontbijt voor ’s morgens bestellen. Maar bij het afrekenen stond natuurlijk alles op de rekening! Bij het fruit is een bakje suiker mee verpakt, maar wel suiker met heel veel chili er doorheen gemengd!
De treinreis duurt 14 uur, waarvan je er de meeste kunt slapen. Het slaapt boven verwachting goed, géén te koude airco. De trui hoefde dus niet aan! De treinreis is redelijk comfortabel, alles trilt en schudt een beetje en echt stil is het nooit in de trein.
We hebben zelden een treinreis meegemaakt waarbij de trein zó vaak stil staat. Van het eerste uur hadden we al de helft stil gestaan, en waarom? Deze reis zou veel sneller kunnen, maar het lijkt wel alsof deze persé 14 uur móet duren!
Om 8.10 uur stipt, geen minuut te laat of te vroeg, kwamen we in Chiang Mai aan. We moesten zelf een taxi naar ons hotel regelen, maar hier laten ze je gewoon staan als je geen 200 wilt betalen. Als er een trein aankomt, is het hier meteen file en dus een hogere prijs! Natuurlijk probeerde de taxichauffeur ons van alles aan te smeren, brochures en mappen genoeg in de taxi, hij probeerde het steeds weer maar aan ons had hij geen slachtoffer. Zijn gezicht keek steeds minder vrolijk. Zélfs zijn gevoelvolle ‘Pappa’ werkte niet, want iedereen noemt me hier pappa.
We konden al meteen in onze kamer in het Chiang Mai Gate hotel en na ons heerlijk gedoucht te hebben, zijn we de stad lopend gaan verkennen, een eerste rondje tempels, de oude stadsmuren en rond de middag weer een bordje Pad Thai voor een euro (40 Baht).
Het hotel heeft in de openbare ruimte gratis wifi, op de kamer moet je 50 Baht per uur betalen! Er zijn in het hotel 4 netwerken en we hebben ontdekt dat eentje ervan óók op onze kamer bereik heeft, we internetten dus gratis!
Naast de vele tempels hier in de stad heeft bijna iedereen ook een huisaltaartje, waar de voorouders geëerd worden. Het is dan ook niet verwonderlijk daar zelfs 2 flesjes fanta te zien als offer….mét een rietje erin! In de stad véél eekhoorntjes die zich over de stroomkabels verplaatsen. Het zijn echte stadsdieren geworden! Stroomkabels, allemaal bovengronds, lijken er hier meer te zijn dan mensen! In de rivier veel dode vissen, maar als je ook ziet wat er allemaal aan vuiligheid in geloosd wordt! We zagen ook een op een kleine krokodil lijkend dier, maar dat zal het niet geweest zijn!?!
Morgen hebben we een halve dag fietsen door de rijstvelden geboekt, we worden om 8.30 uur hier opgehaald.

• 17 Oktober 2014 - 17:24

Paulien:

Haha, ben blij dat de aansteker het gered heeft.
    In het Navalai River resort hebben wij ook gezeten, erg leuk hotelletje!
    Geniet van de pad thai en morgen lekker fietsen.
    Bedtijd hier!
    P.s. Ik heb het bauwe shirt al aan.

• 17 Oktober 2014 - 23:19

Teus De Leeuw:

Dag.

Leuk, jullie bekende verschijning te zien in zo'n totaal andere omgeving dan de Europese.

Nogmaals: goede reis. En heeft Jan die aanstekers nog stééds nodig? Onze goede Schepper heeft ons toch niet met een schoorsteen geschapen?

Groetjes, Teus en Lieneke.

• 18 Oktober 2014 - 07:33

Joyce:

Pad thai smaakt je dus goed ;-)
    Wat een avontuur weer!
    Leuk om mee te mogen lezen.

Veel plezier,

fijn dat het goedgaat.

groetjes gert en teunie

• 21 Oktober 2014 - 20:26

Carola:

Koffiedrinkende gierige Nederlanders haha geld moet rollen, jullie hebben vakantie, ik zeg lekker genieten. Ook al is de prijs niet laag. Ik wil wel mee, vandaag ontzettend herfstweer gezien vanuit het raam op m'n werkplek.