Dali, een verademing - Reisverslag uit Dali, China van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Dali, een verademing - Reisverslag uit Dali, China van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Dali, een verademing

Door: Jan en Christien

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

20 Oktober 2009 | China, Dali

Lieve meelezers,
de reis naar Dali over een nogal hobbelige weg was erg vermoeiend. Halverwege was er een plaspauze. Over het herentoilet kan ik niets schrijven maar over de dames w.c.:
5 vrouwen naast elkaar op de hurken boven een open riool en tussen elke vrouw een muurtje van 1 meter waarbij de voorkant open is. Bij de heren zal het dus hetzelfde geweest zijn, maar die zijn dat gewend!
In de bus werd er vreselijk gehoest en gerocheld, raampjes moesten vaak open!

We zitten nu in 'Dali' in Jim's Tibetan Hotel (http://www.china-travel.nl/guesthouse.htm).
Na al dat vermoeiende gereis, komen we hier echt tot rust en slapen we heerlijk. Het hotel is prima, we hebben 2 kamers binnen onze kamer, een dubbelbed en twee enkele bedden. Buiten kun je heerlijk in het zonnetje zitten.
De oude stad is helemaal ommuurd met vier toegangspoorten. Er wonen in Dali veel moslims en de minderheden 'Bai' en 'Yi' die alleen maar hier voorkomen. Er wonen trouwens veel katholieken en Christenen in deze omgeving, we hebben een katholieke kerk bezocht. Alles was afgesloten, maar we werden op z'n Chinees uitgenodigd naar binnen te gaan, de sloten gingen open dus!

Opvallend in China is dat peuters vanaf ongeveer een jaar rondlopen in broekjes met open kruis. Moeders tillen ze simpel op om ze te laten plassen. Een idee voor Nederland?

We hebben hier heerlijk gegeten in een eenvoudig, echt Chinees restaurantje. We werden bediend door de hele familie. Het toetje was erg apart: ijs met cake of een bananasplit op een bedje van....sla!
Voor een cappuchino werden de bonen eerst platgeslagen, daarna met de hand gerold. Het hele proces duurde minstens een kwartier, maar de koffie was verrukkelijk!

De schoolkinderen lopen hier in een matrozenuniform, er lopen veel dikkertjes tussen (Lina!). De welvaart heeft duidelijk zijn gevolgen!

We hebben intussen ook veel sjaaltjes en omslagdoeken als souvenier gekocht, en ook een trouwjurk!! Ze kosten hier niks!

Morgen hebben we weer een zware dag voor de boeg: busreis van 5 uur, vliegreis van dik een uur en aansluitend weer 2 uur in een auto. Met een beetje mazzel zijn we morgenavond om 21.00 uur in het volgende hotel.
Lieve groetjes, Jan en Christien

• 20 Oktober 2009 - 08:01

Christian:

Leuk om te lezen!

Groeten vanuit holland

Christian!

• 20 Oktober 2009 - 08:39

Anita En Henk:

Helemaal eens met Christian, tot de volgende!

• 20 Oktober 2009 - 09:28

Ed En Nel:

Een trouwjurk???? misschien voor Janneke?
    Verder wensen we jullie een goede en behouden voortgang van jullie prachtige reis.
    Knuffel van ons

• 20 Oktober 2009 - 09:34

Janneke:

HAHA! een Trouwjurk!! Geweldig. Ben benieuwd.

Ik heb vanaf nu een nieuw voornemen: ik ga jullie mails niet meer lezen als ik aan het eten ben. Wat een onsmakelijkheden!! Plassen, poepen en meer van dat soort goriteit in het openbaar, kinderen met inkijkbroeken en ijs op sla. bah...
    Nee Jan, dat is niks voor in Nederland.

Dag dag!
    xxx

• 20 Oktober 2009 - 10:11

Carola:

Zo'n broekje met een gat heeft wel weg van een hondenriem.. hahaha

Is die trouwjurk van Janneke? en beschikken ze daar dan niet over luxe aparatuur die bonen maalt?

Een nieuwe cultuur met nieuwe mensen.. ben benieuwd hoe dat verder zal gaan..

• 20 Oktober 2009 - 10:33

Margo:

Leuk om met jullie mee te reizen. Trouwjurk???
    Leg even uit in je volgende blog Jan.

Groetjes,Margo

• 20 Oktober 2009 - 11:54

Jan & Christien Hermens:

Hallo Janneke, Carola en Margo,
    in Vietnam en hier in China zien we zoveel prachtige trouwjurken, dat we toch wel extra vaak aan Janneke's en Rico's komende bruiloft moesten denken. Vandaag liepen we door een park vergeven van de bruidsparen! Prachtige trouwjurken. In Vietnam zagen we wel 3 straten achter elkaar allemaal winkels vol met trouwjurken te koop, vandaar dat er vast wel een tussen zit!?
    Welterusten en eet smakelijk Janneke.
    Joyce ken je zelf ook met stokjes eten? Wat een prachtige mensen allemaal hier. We genieten er enorm van!
    xxx Christien en Jan

• 21 Oktober 2009 - 12:53

Lina:

Hallo luitjes,

Wat indrukwekkend en weer mooie foto's gemaakt. Was het cappucino of cappuwiet?
    ff over de broekjes met open kruis, hier in Nederland hoef je dat niet te gebruiken ten 1e de kou (blaas) en 2e lekker stinken.
    Ben benieuwd naar jullie zware dag.

grtjes, Lina