India en Nepal, een afsluiting! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu India en Nepal, een afsluiting! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

India en Nepal, een afsluiting!

Door: Jan Hermens

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

18 Oktober 2015 | Nepal, Kathmandu

Je zou zo graag zoveel willen veranderen in landen als India en Nepal, de staat van de wegen is belabberd, het verkeer is een chaos, ogenschijnlijk zonder regels, maar soms moet je niet teveel willen veranderen aan een land, het zou daarmee teveel van zijn geheel eigen karakter en charme verliezen.

Ook deze reis was weer avontuurlijk, we kwamen op unieke plekjes, op plekjes die je gezien en ervaren moet hebben, die je alleen op deze wijze van reizen kunt vinden. Het contact met de lokale bevolking en zijn gebruiken, hun dagelijkse leven en levenswijze, staat bij ons altijd voorop. Bijzondere ontmoetingen, dankzij de vrijheid die wij ervaren in onze reizen. De altijd weer vriendelijke mensen in Nepal en in India vooral op het platteland. In de steden is men gejaagd, vaak op zichzelf gericht. Nepal richt zich weer op, hoewel het afval en het puin dat overal ligt groter is dan in 2013, deels natuurlijk door de aardbevingen. Maar het puin wordt ook weer gebruikt om te herbouwen en daar is men overal hard mee bezig.

Overigens is ons afsluitende reisverhaal uit 2013 over Nepal en in het bijzonder over Kathmundu nog steeds van toepassing, er is weinig veranderd in dit land, de aardbevingsschade en de gevolgen ervan niet meegerekend.

Het is vandaag ´Sasthi´, de zesde dag van het ´Dashain´-festival. Bij de tempels zijn ceremonies aan de gang, waarbij het accent ligt op het samen eten met elkaar. Maar voordat men begint, loopt iedereen eerst met zijn bordje langs een bok. Dit dier krijgt van iedereen het eerste hapje. Hij ziet er erg dik en rond uit, ik ben bang dat hij het einde van de dag niet zal halen!

De nieuwe grondwet van Nepal noemt dan wel dat iedereen gelijk is en dat er godsdienstvrijheid is, maar in de kleine lettertjes staat dat je iemand niet mag bekeren tot een ander geloof. De afgelopen dagen zijn er in het oosten van Nepal bomaanslagen gepleegd op drie kerken!
De Christenen in India hebben het niet gemakkelijk. Ze worden vaak slachtoffer van aanvallen en gedwongen her-bekering, kerken worden in brand gestoken, vooral door extremisten en geloofsfanaten. Waar het Christendom gebaseerd is op de liefde van Jezus Christus, zijn andere religies en levenswijzen vaak gebaseerd op haat en geweld, op onderscheid tussen bevolkinsgroepen. Het kastensysteem is dan wel niet verankerd in de grondwet maar wél in het karakter en de dagelijkse praktijk van de mensen. Het onderscheid tussen de diverse bevolkingsgroepen is enorm en leidt vaak tot schrijnende situaties. In de door de aardbeving getroffen gebieden in Nepal leven groepen mensen die door het systeem niet geholpen zullen worden, het zijn de allerarmsten, de onaanraakbaren, die wat hulp en wederopbouw betreft geheel afhankelijk zijn van buitenlandse organisaties. Jammer dat we Rianne niet konden ontmoeten, zij werkt hier al méér dan twintig jaar. Zij geniet momenteel van een welverdiende vakantie in Nederland.
Wijzelf leven in Nederland nog in volledige vrijheid, maar voor hoelang?
In beide landen, maar vooral in Nepal, is de Kerk groeiende, maar daardoor wordt hun positie binnen de samenleving steeds moeilijker. De agressie na natuurrampen en economische tegenslag richt zich steeds vaker tegen Christenen en hun eigendommen.

Koeien worden in beide landen beschouwd als heilige dieren, maar nergens is de illegale handel in koeienvlees groter dan in deze landen. Het wordt gemengd met of verkocht als het duurdere buffelvlees.

In Nepal wordt op straat alles verkocht voor $ 1 maar als je dan al iets zou willen kopen, wordt de prijs vaak het tienvoudige.

Rochelen en spugen is hier normaal. Vaak moet je in bussen een op straat méér dan alleen maar kuilen en stenen zien te ontwijken!

Een stip op het voorhoofd is hier een bijzondere vorm van welkom heten.

Standaard krijg je twee flessen mineraalwater op de kamer, maar soms ook niet!

In Kathmandu, maar ook in de provincie 'Mustang', zijn plastic zakjes verboden, je krijgt dan ook steeds vaker een katoenen tasje mee bij je aankopen.

Het leukere werk in hotels en restaurants gebeurt altijd door jongens en mannen, het meestal zwaardere, als schoonmaken en vegen, door meisjes en vrouwen. Dit verschil zie je overal. Vrouwen doen over het algemeen het zware werk!

En ook in Nepal kom je ze weer tegen, de Russen, arrogante mensen en ze menen dat alles kan en mag, b.v. naaktzwemmen in het zwembad van hun hotel! Het hotelpersoneel schrok zich wezenloos, maar durfde hun wel die vrijheid te ontzeggen!

Tijdens deze reis hebben we uiteraard weer een volgende reis door onze gedachten laten gaan. We willen opnieuw terug gaan naar India, maar dan op een meer relaxte manier. De leeftijd gaat toch een steeds grotere rol spelen! Beginnen in Jaipur en meer tijd doorbrengen met Ina en haar dochter Basha. We hopen en bidden dat pastor Jacob dan vrij zal zijn en we ook hem mogen ontmoeten. Vervolgens naar 'Chennai', het vroegere Madras, waar naar men zegt de apostel Thomas begraven zou moeten liggen. En dan van daaruit via 'Pondicherry' langs de kust en de stranden naar het uiterste zuidelijke puntje van India waar we een oversteek willen maken naar Sri Lanka. Maar misschien wordt het wel een heel andere reis?

Vanmorgen zat ik weer om half zes op het balkon, Christien sliep nog. We hebben in hotel 'Vajra' een van de weinige kamers met balkon, ze worden zelfs 's nachts gebruikt en vervuild door de vele duiven. Christien had weer een van haar mindere nachten want "jij snurkt zo!"

We verheugen ons enorm om onze kinderen en kleinkinderen, familie en vrienden weer te zien, minder op het sombere weer in Nederland. Iedereen bedankt die met ons is meegereisd.

En wat hebben we weer veel eieren, koriander en knoflook gegeten en dan kunnen we ons na thuiskomst een week lang niet douchen, omdat onze badkamer volledig gerenoveerd gaat worden. En of onze kinderen ons dan nog binnen zullen laten?

• 18 Oktober 2015 - 08:49

Annemieke:

Reken maar dat ze blij zijn jullie weer te zien!
    Heerlijk om je verslagen te lezen, ik heb er een aantal gemist die ik op mijn gemak ga teruglezen. Er gebeurt hier ook van alles en dan gun ik me de tijd niet.
    Maar ik leer zoveel van deze andere wereld door jullie verslagen...
    Goede reis terug...
    Hoop jullie de 21e november te zien!
    Misschien tot dan!
    Lieve groet
    Annemieke

• 18 Oktober 2015 - 09:22

Carly:

Dankjulliewel, Jan en Christien, voor dit duidelijke, verhelderende verhaal.
    Ennuh.... welkom om te douchen op nr. 108, hoor, mits jullie vééééél pepermuntjes slikken... ;-)
    Liefs en heel goede reis! Het weer wordt toevallig net ff beter als jullie terugkomen, die mazzel hebben jullie (èn wij) dan weer, heel fijn.
    Dikke knuffel, sterkte met afscheid nemen en bijkomen en tot ziens!

• 18 Oktober 2015 - 10:24

Carola:

Wat een mooie afsluiter. Erg mooi geschreven vanuit jouw visie Jan. Ik kreeg ook gelijk antwoord op al mijn vragen en natuurlijk blijven er altijd vragen en wensen over. Daar mogen we voor bidden, meer kunnen wij niet helaas. Goede vlucht naar huis, niet snurken in het vliegtuig en van mij mag je wel bij ons in bad of douchen hoor. Doe ik wel een knijper op mijn neus :-p goede reis!

• 18 Oktober 2015 - 12:33

John:

Mooi maar ook wel verdrietig om te lezen allemaal. Een goede terugreis gewenst!

• 18 Oktober 2015 - 15:39

Adrie:

Goeie reis terug!

• 18 Oktober 2015 - 20:26

Gert H.:

Jullie bedankt voor jullie mooie verhalen zo hebben we toch een beetje mee kunnen reizen .
    Goeie terugvlucht naar ons kille kikkerlandje.

• 18 Oktober 2015 - 21:13

Ton En Jopie:

"Wie verre reizen doet..." We genoten van jullie belevenissen. Als jullie thuis zijn zijn wij intussen ervaringsdeskundigen geworden. Badkamer en benedentoilet zijn compleet gemetamorfoseerd vanaf woensdag

• 19 Oktober 2015 - 01:09

Margo:

Als jullie dit lezen zijn jullie hopelijk weer veilig in Barneveld. Ik heb ontzettend genoten van jullie verhalen. Ik ga met de pet rond om jullie weer zo snel mogelijk in India te krijgen haha. Enne als het nu echt nergens anders kan kunne jullie ook in Veenendaal in bad hoor!!

Tags: Kathmandu