Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Taj Mahal

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

10 Oktober 2007 | India, Agra

Om 9 uur vanmorgen vertrokken we met onze chauffeur, Ramvir Singh, en een gids voor een dag Agra. Allereerst gingen we naar de Taj Mahal, een magnifiek wit-marmeren grafcomplex waarin de derde vrouw van een vroegere Mogul-heerser begraven ligt. Jammergenoeg kon hij er niet lang van genieten, want zijn zoon zette hem gevangen in het Rode Fort (Fort Agra) nadat hij te kennen gaf een zelfde identieke gebouw voor zichzelf te willen laten bouwen, maar dan in zwart-marmer, precies t.o. het complex voor zijn vrouw aan de andere kant van de rivier.
Bij het binnengaan werden we gefouilleerd, mannen en vrouwen apart!!

En natuurlijk trapten wij er tóch weer in: we lieten ons weer meevoeren naar winkels met sieraden e.d. Na de eerste winkel, waar we natuurlijk toch iets kochten, hebben we de gids duidelijk gemaakt dat we dit niet meer wilden.
Alles draait hier om fooien en velen schooien om geld.
Iedereen verwacht hier een fooi, zélfs voor het openmaken van een deur. Dit is soms best lastig, maar ook vervelend. Je zou hier straatarm dit land weer verlaten, enkel door de fooien.
Een andere rare gewoonte is het rochelen en tuffen. In Indonesië hebben we al heel wat sokken en broeken moeten weggooien (weggeven), maar hier is het toch wel erger.

Na een lekkere lunch zijn we naar het Rode Fort gegaan, een gigantische combinatie van een fort, een gevangenis en paleizen. Het geeft zicht op de Taj Mahal, maar de gevangen Mogul mocht dit tijdens zijn gevangenschap nooit zien. Als compensatie mocht hij wél een mini-Taj Mahal in zijn cel hebben. Een droevig einde dus voor deze man die zijn leven wijdde aan de vrede, gelukkig was met zijn derde vrouw die in het kraambed stierf, en door zijn eigen zoon gevangen gezet werd.

Terug in ons hotel hebben we heerlijk warm gedoucht. Gisteren waren we enigszins teleurgesteld omdat er géén warm water uit de kraan kwam. Vanmorgen kwamen we erachter dat ze hier simpel de aansluitingen verwisseld hadden. Het warme water kwam dus uit de rechter-kraan en niet uit de linkse zoals we gewend zijn. Haha!!
Daarna nog lekker zonnen en zwemmen.
Zo dadelijk gaan we met onze chauffeur ergens lekker eten.

Zoals gewoonlijk had Christien wat langer last van jetlag, ze viel in de auto steeds in slaap! En 's nachts kan ze niet slapen???

Lieve groetjes vanuit Agra, morgen gaan we naar Jaipur,
Jan en Christien

• 10 Oktober 2007 - 12:40

Carola:

jullie komen dus ook weer met een jetlag terug.;) wees maar blij dat de hond van de buurman niet blaft 's nachts haha.
    Spannend allemaal hoor.. Alleen snap ik het verhaal niet zo optimaal.. maar dat hoor ik nog wel als jullie terug komen. icl. het souvernirtje dat ik wil zien die jullie daar gekocht hebben.
    Dus als ze het niet met je eens zijn roggelen ze zo in je gezicht? getsie..
    Doet 'Kees' dat ook?

groetjes

• 10 Oktober 2007 - 12:40

Bolletje Wol:

Ik wil aandacht

• 10 Oktober 2007 - 13:27

Anita En Henk:

Zijn allemaal probleempjes die jullie wel de baas kunnen denk ik zo. Alleen een vraag, waarom hebben jullie "Kees" ontslagen? ( Toch niet voor het roggelen ??) We horen jullie weer vanuit Jaipur!

• 10 Oktober 2007 - 14:02

Janneke :

Klinkt leuk allemaal. Ik ga zo op google kijken van Taj Mahal is.
    Niet te weinig naar winkeltjes gaan he ;)

Mam, doe het rustig aan he?

De rochelgroetjes van mij

• 10 Oktober 2007 - 14:03

Ik:

Ik bedoel roggelgroetjes

• 10 Oktober 2007 - 14:31

Wilma:

Jullie hebben het wel naar je zin begrijp ik!Leuk de Taj Mahal bekijken, dat wil ik ook een keer doen met sameer. Ik ben vanmorgen met Ruchama naar de opticien geweest en guess...Ruchama moet een bril. Zie je natuurlijk net dat het niet in je verzekeringspakket zit, maar goed. We maken haar wel een harry pottertje :). Nog veel reisplezier en de groeten aan alle "pieten"

• 10 Oktober 2007 - 18:07

Grada:

Wat leuk om jullie verhalen allemaal op dit forum te kunnen lezen.
    Wat apart, dat je fooi moet geven voor de gekste dingen.

Ik volg jullie verhaal wel

wanneer komen jullie eigenlijk weer terug?

Fijne tijd!

groetjes grada

• 11 Oktober 2007 - 09:31

Ed En Nel:

Zo te lezen gaat het met het rondtouren goed en hebben jullie al wat gezien van India.
    Het blijft een vreemde maar leuke gewaarwording om op mijn eigen plekje hier mee te reizen.
    Zo genieten wij er ook een beetje van.
    Is het eten er eigenlijk net zo lekker als in sri lanka ?
    Vandaag zijn niels en thamara vertrokken voor een rondreis door costa rica.
    Ik ben gisteren nog een dagje met thamara naar de sauna geweest hier in Houten.
    En het weer hier in nederland is ook nog steeds erg mooi.
    Het zonnetje schijnt hier ook \lekker en de temperaturen zijn goed.
    Verder wens ik jullie voor vandaag weer een hele mooie reisdag en we horen er weer van.
    Gr.van ons

• 11 Oktober 2007 - 17:27