Zand en dominee! - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Zand en dominee! - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Zand en dominee!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

27 Oktober 2007 | Sri Lanka, Negombo

We kunnen met geweldig nieus beginnen:
vanmorgen gingen we al vroeg op weg naar Colombo op zoek naar dominee Jan de Bruyn die we vorig jaar een gift gaven voor zijn tehuis voor misbruikte en mishandelde meisjes.
Bij de kerk aangekomen bleek deze 's zaterdags gesloten te zijn. Gelukkig was er wél toevallig een vriendelijke Sri Lankaanse man, die toezicht hield, aanwezig. Hij belde gelijk met zijn mobiel naar dominee de Bruyn en gaf deze vervolgens aan ons. Jan vertelde het verhaal van de gift van vorig jaar en dat we daarna niets meer hadden vernomen. Maar helaas wist de dominee nergens van! Hij was die tijd (november 2006) in Zuid-Afrika!
Hij noemde dat het mogelijk dominee Christo van Eeden zou kunnen zijn. De vriendelijke man belde meteen met dominee van Eeden en gaf weer zijn mobiel aan Jan. De stem herkende ik meteen, dit was ónze dominee!!!

Hij nodigde ons vriendelijk uit naar zijn huis te komen.
Daar was ook zijn dochter Luise met haar man Pieter en hun 2 kinderen, die al 10 jaar lang werkzaam zijn in het tehuis. Dominee van Eeden is hier toen mee begonnnen en zijn dochter en haar man hebben dit nu overgenomen.
De vrouw van deminee van Eeden ging meteen koffie zetten en deze was ontzettend lekker i.t.t. de meeste koffie hier!
Pieter vertelde ons over het tehuis, de meisjes en alles wat ze er doen. Hij liet ook foto's zien.
Pieter en Luise nodigden ons van harte uit het tehuis in Kandy te bezoeken, maar het ligt te ver hier vandaan en hoger in de bergen. We zouden er minstens 2 dagen voor moeten uittrekken.
We hebben hun bedankt voor de uitnodiging en zullen hier een volgende keer zéker gebruik van maken.
We hebben telefoonnummers en adressen uitgewisseld en zullen met elkaar in kontakt blijven.

Uit Nederland hadden we nog een Eva meegenomen, helaas weten we nu niet meer van welke maand. Er stond een artikel in, dat we in India lazen, en waarvan de inhoud verdacht veel sloeg op het verhaal van 'onze dominee'!
Vanuit India stuurden we een mail naar de in het artikel genoemde stichting iemandgeeftommij.nl (voor wie er meer over wil weten) om te achterhalen waar deze dominee en het tehuis zich bevonden.
We kregen vrij snel antwoord.

Het bijzondere is nu dat het artikel in het maandblad Eva ons bij de juiste mensen heeft gebracht en dat onze gift van vorig jaar goed is terechtgekomen.
Vorig jaar hadden we er al een goed gevoel bij, en nu zien we in alles tóch Gods leiding.
We vinden het tehuis een erg mooi doel om te steunen want zéker het gesprek en de gastvrijheid bij 'onze dominee' thuis heeft ons diep geraakt!
De meisjes in het tehuis zijn in hun verleden zó verschopt, dat nergens meer een plekje voor hen was. We hopen dat ze door de liefde en de warmte van het tehuis weer toekomst mogen krijgen.
Op de foto's verwonderde het ons dat de meisjes allemaal lachten!

We hebben hartelijk afscheid van deze familie genomen en dit was wederzijds. Ze vonden het prachtig dat wij ons deze moeite hadden genomen.

Na deze bijzondere ervaring hebben we nog een bezoek gebracht aan het Dutch Period Museum, het voormalige Nederlandse Gouvernementsgebouw. We zagen veel typisch Hollandse meubels (vanaf 17e eeuw) en allemaal nog in originele staat. Mooi om te zien, mooi om de conservator alles met Nederlandse woorden te horen noemen, waar hij overigens erg trots op was.
Hij vertelde ons ook dat in het Singalees nog erg veel Nederlandse woorden gebruikt worden.

De stad Colombo lijkt op veel plaatsen wel op een 'warzone': veel militair vertoon, veel wapens, veel controles. Sommige gebouwen worden rondom bewaakt. Vorige week is er een aanslag geweest op een militaire basis in het noorden (Anuradhapura) waar we vorig jaar nog langsreden. Er zijn 16 soldaten bij omgekomen, er werden 2 bommmen op de legerplaats gegooid vanuit een klein vliegtuigje.

Vorig jaar schreven we al over de gevolgen van tsunami én de aanslagen door de Tamil Tigers.
Deze keer ervaren we nog duidelijker dat die gevolgen op den duur voor Sri Lanka desastreus kunnen zijn. De economie holt hard achteruit, buitenlandse bedrijven trekken weg, toeristen....steeds minder!
De prijzen van eerste levensbehoeften zijn enorm gestegen (brood en bezine 2x duurder). Wij krijgen dan wel méér Rp. dan vorig jaar (nu 155, toen 132 voor 1 Euro), maar voor de bevolking is dit zwaar!

Carola, fijn dat je weer thuis bent en we hebben jouw mail en reaktie met plezier gelezen. We zullen Dimuthu de groeten doen.
Over de dans en het schminken vertellen we thuis aan de hand van de foto's, dan zie je hoe dit ging. Het was mooi om te zien!
Denk je nog aan mijn doosjes?

Het regent nu hard, we gaan dus stoppen en naar buiten, genieten van deze tropische regenbui!?!
Morgen doen we niets! En Nel en Ed, we hebben al een emmer aan het personeel gevraagd!

Liefs,
Jan en Christien

• 27 Oktober 2007 - 12:48

Carola:

doosjes? Wat bedoel je daarmee?
    Ik heb nog geen mailtje gestuurd en ik lees alweer een reactie:D haha
    Leuk dat het nieuws over de dominee togh positief is.. En toch weer apart dat de dingen veranderen naarmate je weer dezelfde plek bezoekt.. dan ervaar je de armoede soms nog veel meer..
    geniet van de regenbui..

dikke kus

• 28 Oktober 2007 - 07:00

Jan:

Lieve Carola,
    de witte doosjes op zolder voor de beurs van zaterdag! Zou je deze in de keuken willen zetten?
    Liefs, Jan en mam

• 28 Oktober 2007 - 15:08

Janneke :

Hoi allebei,

Bijzonder allemaal, hoor.
    Ik merk aan jullie manier van schrijven dat jullie hart meer bij Sri Lanka dan bij India ligt, of niet?
    Geniet er van! Gods zegen. Oom Ronald vroeg nog naar jullie. Hij had de mailtjes niet gehad (behalve op zijn verjaardag, waarvoor dank). Ik heb het net naar hem gestuurd. Ook tante Lina vroeg naar jullie.
    Je hoort het al: het wordt tijd dat jullie weer thuiskomen. We missen jullie.

Dikke kus van ons allemaal