Mysore - Reisverslag uit Mysore, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Mysore - Reisverslag uit Mysore, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Mysore

Door: Jan Hermens

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

08 Oktober 2018 | India, Mysore

Na het ontbijt rijden we om 10.00 uur naar het Paleis van de Maharaja van Mysore. Het wordt nog gedeeltelijk gebruikt door de huidige koninklijke familie, het grootse deel is nu een museum. Dit paleis is na de Taj Mahal in Agra het meest bezochte gebouw in India. De volledige naam van de Maharaja is: His Highness Maharaja Sri Sir Jayachamarajendra Wadiyar Bahadur. In 1947 deed hij troonsafstand bij de onafhankelijkheid van India en verloren alle Maharaja's hun macht, de koninklijke titels en paleizen mochten ze behouden.

De entree bedraagt 50 rupees per persoon, voor de schoenen 3 rupees, omgerekend 65 cent. Het is een bezoek meer dan waard, prachtige zalen, portretgalerijen, mooie muurschilderingen, plafonds van glas en teakhout, deuren van zilver, vergulde zuilen in lange rijen en eindeloze mozaïekvloeren. Terwijl we alle zalen bekijken en bewonderen, zien we een groep nonnen. Een van hen ziet onze kruisjes om de nek en groet vriendelijk. Als je weer buiten staat, is er nog een vleugel die je kunt bezoeken. Je bent hier geneigd weer je schoenen aan te trekken, maar dan moet je ze bij de 'Residential Wing' opnieuw weer uittrekken en onbeheerd ergens neerzetten. Het is dus beter je schoenen later op te halen. Hier moet je wel weer opnieuw 50 rupees entree betalen.

Op het voorplein van het paleis staan een paar honderd politieagenten, het lijkt meer op het leger, in de volle zon in de houding. Het schijnt een soort parade te zijn. Er worden speeches gehouden en er klinkt steeds muziek tussendoor. Terwijl we verder lopen, horen we opeens een bekende melodie, Christien begint met haar mobiel te filmen! Terwijl we samen overleggen, komen we in ieder geval tot de conclusie dat het de melodie van een Christelijk lied is en dat verbaast ons enorm! Christien appt het naar schoonzus Nellie en zij laat meteen weten dat het de melodie is van "Blijf bij mij, Heer, want d'avond is nabij", een lied van Johannes de Heer, geschreven in 1938. Oorspronkelijk is het een Engels Christelijk lied uit 1861 (Abide with Me). Dit is dus een overblijfsel uit de tijd dat India een Engelse kolonie was. Er wordt een melodie gespeeld zonder dat ze nog weten dat het eigenlijk een Christelijk lied is, voor ons was het in ieder geval een 'knipoog uit de Hemel'.

Hierna brengt Muthu ons naar Chamundi Hill, een heuvel op 1000 meter hoogte waar bovenop een tempel staat gewijd aan de familiegodin van de koninklijke familie, Chamundesvari. De tempel is in de 12e eeuw gebouwd. Er gaan 1000 treden omhoog, maar dat vindt ook Christien wel erg veel! We rijden dus met de auto naar boven, dat was trouwens ook de bedoeling. Deze heuvel is voor hindoes heilig. Een man vertelt ons geen bloemen te kopen, hij weet ook een ingang voor toeristen die dan meteen naar binnen mogen tegen betaling van 100 rupees. Een stukje verder worden we door iemand gewaarschuwd voor deze man! De wachtende rijen voor de locals zijn gigantisch. We willen echter niet naar binnen, we hebben genoeg tempels gezien in al die jaren, we lopen gewoon wat rond. Overal worden we weer op de foto gevraagd, vooral door kinderen.
Bij het weer naar beneden rijden stoppen we bij een uitzichtpunt, maar het is erg nevelig beneden. Iets verder stoppen we nog bij een groot beeld van Nandi, de heilige stier van Shiva, de schoenen moeten weer uit als we dichter bij het beeld willen komen. We rijden verder om ons weer over iets unieks te verbazen. In Nederland hebben we bladblazers, hier hebben ze stofblazers! Het stof wordt van de wegen afgeblazen en veroorzaakt natuurlijk gigantische stofwolken die een stukje verder weer neerslaan!

We rijden naar een zijdefabriek waar we het hele proces van het maken van zijde kunnen zien, erg interessant. Maar helaas, juist vandaag is de fabriek gesloten! We zijn dus weer vroeg terug in ons hotel.

Morgenvroeg om 8.00 uur rijden we in vier uurtjes naar het stadje Ooty, waarvandaan we om twee uur met een boemeltrein in een uurtje naar Coonoor tuffen. We dalen met deze trein van 2240 naar 1720 meter, we zijn benieuwd. Het is daar trouwens koud, 16 tot 19 graden slechts! Muthu zal ons daar weer opwachten en ons naar het volgende hotel brengen. We blijven daar twee nachten en mogelijk is er geen internet en zal het stil zijn aan deze kant!

De komende twee dagen worden er in de staat Kerala toch weer hevige regenbuien verwacht! Er is niets veranderlijkers dan het weer! Ook hier in Mysore regent en onweert het nu flink!

• 08 Oktober 2018 - 14:26

Rianne Van Nepal:

Prachtig verhaal dat kan muziek dan veel doen wow je voelt je zo thuis

• 08 Oktober 2018 - 16:31

Pater:

Wat kan Jan goed verslag doen van jullie mooie reis, je beleeft het a.h.w haast mee. En het gevoel dat er in ligt maakt het zo bijzonder. Hopelijk heeft het hotel wel internet zodat we snel weer het volgende mogen mee beleven?

• 08 Oktober 2018 - 16:38

Pater:

En wat een prach

• 08 Oktober 2018 - 19:38

Tilly:

wat een prachtige foto s! wat mooi!

• 09 Oktober 2018 - 05:06

Carola:

Mooi zeg dat paleis, en fijn dat jullie een connectie voelden met de nonnen ;-)

• 09 Oktober 2018 - 13:17

Carly:

Mooie foto's, superbemoedigend knipoogje van de Here God, sterkte met de kou ;-) en regen en goede reis weer!
    Trouwens, Jean Sibilius' Finlandia heeft ook zo'n knipoogje, op 6 miuten zo'n beetje.....
    Bedankt weer en lieve groet!

• 09 Oktober 2018 - 17:30

Wia:

Hoi, Jan en Christien,Zo Ik ben helemaal weer bij. Alles gelezen. Wat weer een avontuur van een mooie reis. Hopelijk komen jullie niet in de dikke regenbuien terecht. Maar desondanks ga er nog maar lekker verder van genieten. Groetjes van Jelle en Wia.

• 10 Oktober 2018 - 12:51

Annemieje:

Ahhh Blijf bij mij Heer was het favoriete lied van mjjn vader en is ook gezongen bij zijn crematie. Hoe bijzonder! Ik vind het ook mooi! Leuke dag was dit weer, veel gezien! Leuk om nee te reizen en de foto’s zijn ook prachtig. Ik loop een beetje achter! Heb het zo druk

• 13 Oktober 2018 - 06:14

Jeannette De Roos:

Alle verslagen gelezen nu, heerlijk herkenbaar voor ons, groeten van ons uit de pacific

Tags: Mysore