Van Jaipur via Delhi naar Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Van Jaipur via Delhi naar Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Van Jaipur via Delhi naar Varanasi

Door: Jan Hermens

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

16 Oktober 2017 | India, Benares

Om zes uur zijn we al wakker, we kunnen om zeven uur ontbijten. We nemen afscheid van het hotelpersoneel en worden om acht uur naar het vliegveld gebracht. Inchecken en veiligheidcontroles gaan erg snel. Opvallend is dat een aansteker in de handbagage niet mag en de aansteker in mijn broekzak wel, maar die zullen ze in Delhi wel in beslag nemen! Mijn aantekenboekjes in mijn broekzak moeten apart door de scan, vreemd! Onze vlucht gaat een uur later, jammer dat we dit niet wisten, nu moeten we bijna drie uur rondhangen op het vliegveld. Het heeft wel het voordeel dat we in Delhi een uur korter hoeven te wachten. De duiven en vele andere vogels vliegen en kruipen hier vrij rond. Je ziet hier bijna meer vogels dan in het park van Ranthambore.
Terwijl we wat verveeld zitten te wachten valt door mijn eigen stommiteit mijn camera op de tegelvloer. Gelukkig was alleen maar de voorzetlens kapot! Vorig jaar de laptop, dit jaar de camera! Om twaalf uur vliegen we in een klein vliegtuigje naar Delhi. Er is amper tijd om een broodje te eten en wat te drinken. In Delhi moeten we helaas ook weer drie uur wachten want het grote vliegtuig, een Boeing 737, heeft drie kwartier vertraging. Het inchecken en de controles gaan weer snel, de aansteker die open en bloot in het mandje naast mijn camera ligt, ligt er ook nog als het mandje door de scan gegaan is, vreemd!
Ook hier moeten we dus weer langer wachten, we lopen wat rond en drinken wat koffie, nescafé voor veertig cent. Soms is het ook gewoon leuk om te kijken wat mensen allemaal doen terwijl ze wachten of verveeld rondhangen. Een man loopt vaker naar de afvalbakken om er in te tuffen. Hij doet het steeds in de bak met 'food waste' en niet in de bak 'recyclable'! Kauwen op betelnoten is normaal hier.
Om vijf uur komen we aan in Varanasi, onze koffers zijn er gelukkig ook! We worden al opgewacht en door de enorme drukte vanwege Diwali zullen we er minstens één uur over doen. Het worden er uiteindelijk twee! We hebben zelden zulk chaotisch verkeer gezien. Alles kris kras door elkaar, van alle kanten, zelfs spookrijders, en wie heeft er nu eigenlijk voorrang? De weg tussen vliegveld en de stad zelf wordt behoorlijk verbreed, aan beide zijden veel nieuwbouw en in aanbouw. Ook veel oude huizen die nu te dicht of zelfs op de nieuwe weg zouden liggen, ze zijn al voor de helft gesloopt! Het heeft veel weg van de gevolgen van een aardbeving!
De geur van India, een mengeling van uitlaatgassen, kruiden, oud frituurvet en vaak ook urine, went nooit. In Varanasi is deze geur nóg sterker, zijn de straten nóg drukker, de koeien nóg groter en de kleuren nóg feller. Aan de rivier de Ganges kun je de hele dag en avond de rituelen van de Indiërs aanschouwen. Een vrouw wast haar kleren in de rivier met naast haar een kind dat zijn tanden poetst, verderop wordt een lijk verbrand en dompelen anderen zich weer onder in de heiligste rivier, moeder Ganges, de meest vervuilde rivier van India.
We hebben een riante kamer in hotel 'Palace on Ganges', aan de oever van de rivier (Assi Ghat). Elke kamer heeft een thema dat een verhaal uit de Indiase cultuur vertelt. Er is gratis wifi en een restaurant op het dakterras. Elke kamer heeft een prachtig uitzicht op de zonsopgang. Wifi is gratis maar dat geldt maar voor één mobieltje, wij hebben er twee en dan ook nog de laptop. De receptie laat zich makkelijk overhalen dat we er nog maar één extra hoeven te betalen, drie euro verdiend!
Bij het avondeten boven op het dakterras speelt een authentieke groep, zittend op de grond, Indiase muziek. Opeens klinkt op dezelfde instrumenten 'Kortjakje'!
Morgenvroeg om zeven uur moeten we de stad ook weer uit, zou het dan rustiger zijn? We hebben een autorit van tien uur voor de boeg, voor ontbijt is geen tijd, we krijgen een ontbijtbox mee! We rijden naar Lumbini in Nepal, de geboorteplaats van Boeddha.

• 16 Oktober 2017 - 19:58

Carly:

Hey reizigers,
    Wat een verhalen weer, pfff, lesje geduld oefenen zo hier en daar....
    En dan ook nog 10 uur in een auto....
    Lijkt het jullie (ook) niet heerlijk om relaxed in Eerbeek, half uurtje rijden, op een boerencamping te kamperen met slechts geuren van wat koeien en hun vlaaien?!? Denk het niet... :-)
    Balen van je lens, Jan, maar een wonder dat je camera het nog doet!! Goeie reisverzekering hopelijk....
    Doe voorzichtig en zegengroet!

• 17 Oktober 2017 - 00:39

Margo:

Niet meer doen hoor Jan je camera op de grond gooien!!! Heel veel plezier in Nepal, jammer dat jullie zo kort in Varanasi waren!

• 17 Oktober 2017 - 15:27

Janneke:

Iehl!

• 17 Oktober 2017 - 17:31

Karst & Paulien:

Namaste,

Ook wij lezen weer her en der mee. De verbinding vanuit Vietnam is niet altijd even goed. In het noorden veel last gehad van typhoons, maar nu op weg naar het zuiden en daar wordt het weer iets beter.
    Heerlijk, Varanasi...we voelen de geuren, kleuren etc helemaal mee.
    Goede reis en geniet van Nepal, ook al zo mooi!

• 20 Oktober 2017 - 08:16

Carola:

Haha wat een heerlijk verhaal weer om te lezen. Van tuffen in een recycle tot Kortjakje op een Indiaas instrument. Klinkt als heerlijk genieten (op die vertraging na natuurlijk).