Een dagje Delhi met Arun - Reisverslag uit Delhi, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Een dagje Delhi met Arun - Reisverslag uit Delhi, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Een dagje Delhi met Arun

Door: Jan Hermens

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

10 Oktober 2017 | India, Delhi

's morgens om zeven uur zit ik voor het hotel op de stoep een sigaretje te roken en zie de dag beginnen. Voor de mensen zelf is de dag al enkele uren bezig! In de lift was het 27 graden, hier buiten is het al boven de dertig. Het zal een hete dag worden.
Het is zondag en er heerst een relatieve rust, kantoren en banken zijn gesloten. Op straat begint het dagelijkse leven, de meeste mensen verdienen daar hun brood, elke dag, dus ook op zondag. Voor hen géén vrije dag. Vrouwen zijn aan het vegen, mannen staan met elkaar te kletsen, lezen de krant of wassen hun auto, want dat is mannenwerk.
Een fiets komt voorbij, met achterop een kippenstal. Ze zitten allemaal als verdoofd naast elkaar op stok in twee rijen en in twee lagen. Wat zal hun lot vandaag worden?
Een andere fiets met drie verdiepingen kleding achterop. Bij sommige bomen kan hij er niet onderdoor en moet omfietsen. Oude binnenbanden zijn gebruikt als snelbinder!
Verschillende voorbijgangers dragen geweren, en niet zo'n kleine, en pistolen. Ze gaan naar hun werk als beveiliger bij een juwelier.
Zelfs de vogels nemen hun posities in bomen en op daken weer in. Het lijkt alsof er ook onder de vogels een kastesysteem heerst! Officieel is het kastesysteem in India afgeschaft, de realiteit laat echter iets anders zien. In het weekend werken vooral de mensen uit kaste vier en vijf, de werkers en de mensen met de vieze baantjes. En dan heb je ook nog de kastelozen, die niet eens aangeraakt mogen worden.

Vandaag hebben we een dagje uit met Arun, hij komt om elf uur maar heeft minstens drie kwartier nodig om van Delhi-zuid naar noord te rijden, op een doordeweekse dag zou dit twee uur zijn! Een volgende keer zoeken we weer een hotel in het zuiden van de stad. Nu zitten we door overmacht in het noorden. We zijn ook niet zo tevreden met dit hotel in Karol Bhag, het ontbijt is minimaal en wifi werkt niet, de wijk is ook vreselijk chaotisch.

Natuurlijk is Arun er eerder dan de afgesproken tijd. Hij is ontzettend blij ons weer te zien, hij ziet er ook erg goed en gezond uit ondanks zijn zeventig jaar! Hij schijnt een jaar ouder te zijn dan officieel geregistreerd is! Hij is erg blij met de foto's van Sameer, Wilma en de kleinkinderen. De kaart van Janneke vindt hij erg lief en hij moet ontzettend lachen als we hem het filmpje laten zien waarop Hadassa in een plas water gaat zitten. We laten hem nog meer foto's en filmpjes zien van zijn kleinkinderen Samara en Saanya, Hij is zo blij dit allemaal te kunnen zien!

We drinken nog samen een kopje koffie en gaan dan op weg naar 'Lodi Gardens', een soort botanische tuin, aangelegd door de Engelsen, waarin zich ook veel tombes, moskeeën en oude gebouwen uit de 15e eeuw bevinden. Dit park wordt vooral in de weekenden druk bezocht door families en jong verliefden.
Ook vandaag is het erg druk, Arun kan zijn auto nauwelijks kwijt. De manier waarop hij hem toch in een klein gaatje geparkeerd krijgt, doet ons verbazen. Dat zou ons nooit gelukt zijn! Zoals al eerder gezegd is het ontzettend warm, het is rond een uur al 34 graden en het wordt nog warmer. We bezoeken dan ook niet alle gebouwen, maar wel de belangrijkste tombes en moskeeën: 'Bara Gumbad', 'Shisha Gumbad', en die van 'Mohammed Shah' en 'Sikandar Lodi'.

Hierna hebben we heerlijk geluncht. Arun wil ons verrassen met een restaurant met een Zuidindiase keuken, maar wij herkennen het gelijk. Hij kan zich niet meer herinneren hier al eerder met ons geweest te zijn. We eten zoveel dat we waarschijnlijk vanavond al genoeg hebben aan een snack! Het is intussen vier uur geworden en bloedje heet.
Na een bezoekje aan Mittal Tea (Sunder Nagar Market) waar we onze voorraad thee aanvullen rijden we, ook vanwege de hitte, naar Arun thuis waar we tot half acht nog gezellig met elkaar praten en thee drinken.
Graag willen we nog noemen dat Arun er weer voor gezorgd heeft dat we een groot bedrag aan euro's konden inwisselen tegen de allerhoogste koers. Hij kent zijn adresjes wel! We zijn hem hiervoor dan ook erg dankbaar.

We zijn met een taxi van Uber terug naar ons hotel gereden (€ 4) in ongeveer een uur. Arun kon ons via de mobiel volgen om er zich van te verzekeren dat we bij het juiste hotel zouden worden afgeleverd. Het was voor de chauffeur overigens nog wel even zoeken!

We konden aan alles merken hoe blij Arun was om deze dag met ons door te brengen, hetzelfde geldt natuurlijk ook voor ons. Het was een bijzondere dag.

• 10 Oktober 2017 - 08:32

Arie & Carly:

Mooi verhaal weer, Jan en Christien, ga zo door!
    Sjonge, dat ze gewoon met hun beveiligings-wapens zichtbaar over straat fietsen, apart, hoor. En nu maar hopen dat ze onderweg niet heeeel boos op iemand worden....
    Die aalscholvers op de foto hebben wel een iets andere snavel dan die hier, zegt Arie.
    Zegengroet!

• 10 Oktober 2017 - 23:27

Janneke :

Autowassen ís ook mannenwerk!

Gezellig met Arun!

• 11 Oktober 2017 - 00:36

Margo:

Leuke foto's Christien van niet buurman en buurman maar van opa en opa!!

• 11 Oktober 2017 - 22:27

Carola:

Leuk dat Arun toch altijd weer enthousiast klaar staat en jullie meeneemt.

Tags: Delhi