Alle wegen leiden naar….ontspanning - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Alle wegen leiden naar….ontspanning - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Alle wegen leiden naar….ontspanning

Door: Jan Hermens

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

05 Mei 2013 | Nederland, Barneveld

Intussen zijn we alweer één dag terug in Nederland. De 8 dagen zijn voorbij gevlogen, de eerste en de laatste zelfs letterlijk. Zondagmorgen moesten we al om 03.30 uur opstaan, het vliegtuig vertrok om 09.00 uur. Vanaf Gozo moet je er altijd rekening mee houden dat de veerboot ’s nachts soms niet op tijd is of, zoals de dag ervoor, vol is als je net aan de beurt bent om in te schepen. Vooral in het hoogseizoen moet je hier ernstig rekening mee houden en proberen de spitstijden te vermijden.
De overtocht per ferry kost te voet € 4,65 (retour), voor een auto betaal je inkl. bestuurder € 15,70.

De kustlijn van Gozo biedt ruime mogelijkheden voor zonaanbidders en watersporters. Hoewel er weinig zandstrand op Malta is, zijn er mooie, afgelegen baaitjes tussen de rotsen. De kust kent diverse indrukwekkende hoogtes en vergezichten. Deze spectaculaire kusten, oude dorpskernen en het ruige landschap maken Gozo tot een bijzondere vakantiebestemming. De 8 dagen die wij er waren (netto 6 ½ dag), waren eigenlijk net te weinig.
De Maltezer eilanden zijn omgeven door helderblauw zuiver water. Er is nauwelijks eb en vloed en ook stromingen zijn zeldzaam. Er is een overvloed aan mooie klifkusten welke door de elementen tot bijzondere vormen zijn geslepen.

De tijd lijkt op Gozo al generaties lang stil te staan. De dorpen zijn kalm en schilderachtig. Soms vraag je je af waar toch al die mensen zijn die er wonen, vooral de kinderen. Het leven van de Gozianen speelt zich vooral binnenshuis af, kinderen gaan van 08.30 tot 13.30 uur naar school en hebben na school nog een heel programma (huiswerk, privéles, sport en verenigingen). Het valt echter steeds weer op hoe stil en rustig het in de straten is, het lijkt soms wel uitgestorven.
De enige plaatsen waar het soms wat drukker is zijn de centrale pleinen (Pjazza) en de buurtwinkeltjes.

Alle wegen op Gozo leiden naar Victoria, het vroegere Rabat. Let op, veel plaatsnamen op Gozo komen ook op Malta voor!
Rondreizen op Gozo (en Malta) is eenvoudig, met goede wegen en busverbindingen. Een dagkaart om de hele dag óf op Gozo óf op Malta te kunnen reizen kost resp. € 1,50 en € 2,60. Ben je onderweg met een huurauto en de weg kwijt? De vriendelijke eilandbewoners wijzen je graag weer terug naar de dichtstbijzijnde grotere weg, of ze brengen je er naar toe!
Het huren van een auto gaat vrij eenvoudig bij een lokale verhuurder (Xaghra: Adventure Car Hire) en is dan veel goedkoper dan wanneer je dit van tevoren bij een van de grotere verhuurbedrijven doet. Wij hadden een ruime 7-persoons Peugeot Partner op diesel (€ 1,40 per liter) voor € 33 per dag plus € 6 voor de allrisk verzekering. Je ergens naar toe laten brengen op het eiland (o.a. veerboot in Mgarr) kost € 15 voor een auto waar 6 personen in kunnen. Een huurauto is dus altijd voordeliger en je hebt al geld bespaard als je tenminste 2 plaatsen bezoekt op één dag.

Gozo is eigenlijk één groot openluchtmuseum, je ziet er historische bouwwerken naast bijzondere locaties en diverse wonderen der natuur (o.a. het Azuurblauwe Raam in ‘Dwejra’).
Zowel per huurauto en bus zijn alle bijzondere plaatsen op het eiland makkelijk en snel te bereiken. Er zijn voldoende gratis parkeerplaatsen, alleen in de stad Victoria mag je in het centrum een auto maar 1½ met verplichte parkeerschijf laten staan. Na het verstrijken van deze tijd is het raadzaam de auto op een andere plek te zetten en niet de parkeerschijf opnieuw in te stellen. Er schijnt dus gecontroleerd te worden waarbij kentekens en tijden worden genoteerd (?).
Wij zijn met de auto een dag naar Malta gereden (Mdina, Rabat en Valetta) en de tweede dag hebben we op Gozo rond gereden. We bezochten ‘Dwejra Point’, met zijn ‘Azure Window’ en ‘Fungus Rock’, de Romeinse zoutpannen bij ‘Qbajjar’, Marsalforn en ‘Mgarr-Ix-Xini’ met zijn baai en diepe kloof.
‘Azure Window’ is een rotsformatie in het westen die uitsteekt in de zee, waarin door het geweld van de golven een groot gat is ontstaan, een natuurlijk raam dus. Op Gozo noemt men deze rots ‘It-Tieqa’, het venster.
Op ‘Fungus Rock’ groeide een uiterst zeldzame en genezende plant en werd door de ridders van de Johannes Orde bewaakt. Op de rots staat nog steeds een wachttoren met een takel om mensen omhoog te hijsen. Elke dief werd onmiddellijk ter dood gebracht door hem van de rots te gooien!
De Romeinse zoutpannen liggen hoog op de kliffen in het noorden en worden op een ingenieuze manier van zeewater voorzien. Ze zijn nog steeds in gebruik.

Al met al was het een ontspannen week, waarin we toch veel gezien hebben. Het meest inspannende waren niet de beklimmingen van rotsen en kliffen maar de lange steile (terug)weg van Marsalforn naar Xaghra. Leek ik op de kliffen nog een jonge springbok, op deze weg leek ik gewoon een man van 60!
Het meest indrukwekkende was de natuur op Gozo en daarbij vergeten we niet dat de historische gebouwen en dorps- en stadskernen ook erg interessant waren en een bezoek méér dan waard zijn. Daarnaast hebben we ook enorm genoten van het lekkere lokale eten. Voor lunch en diner, maar ook voor een tussendoortje, kunnen we in Victoria ‘Caffé Del Corso’ aanraden (waar krijg je nog een rijkelijk belegde baguette voor € 2) en in Xaghra ‘Oleander Bar & Restaurant’ (koffie € 0,90).
Er zijn bijna overal lokale buurtwinkeltjes waar je alles kunt krijgen wat je nodig hebt. Ze verkopen allemaal verse groenten en vers brood en brengen zo nodig de boodschappen naar je huisje. Beroemd is nog het Maltezer brood, waar je overigens een goed stel tanden voor nodig hebt!

De beste manier om het unieke karakter van de eilanden te doorgronden is door er te voet op uit te trekken. Ga gerust van de gebaande toeristische paden af en verken het ruige binnenland, de pittoreske dorpjes en de spectaculaire kuststrook.
Gozo is een heerlijk wandelgebied. Men kiest vaak voor een verblijf op het eiland Malta en een ééndaags bezoek aan Gozo. Wij hebben het andersom gedaan en zijn achteraf blij deze keus gemaakt te hebben. Het eiland Malta is erg verstedelijkt en druk, Gozo straalt rust uit en daar waren we naar op zoek.

• 07 Mei 2013 - 08:13

Lina:

Lieve mensen,

Fijn, dat jullie weer terug zijn en wat het weer betreft hier in Nederland boffen jullie hoor.
    Christien je keek op de laatste foto niet zo ontspannen uit?
    Nu op, naar de volgende reis!
    Lieve groetjes en Gods zegen.

• 07 Mei 2013 - 08:41

Jan & Christien Hermens:

Was wel ontspannen hoor, Janneke kneep me, haha....

• 07 Mei 2013 - 18:19

Marian:

Door jullie schitterende verhalen met bijpassende foto's hebben we weer heel wat bijgeleerd over Gozo en Malta. Wie weet komt het ons ooit van pas, want het lijken heerlijke eilanden voor een wat korter bezoek. Nu weer wennen hier in eigen land, waar we maar heel even hebben kunnen genieten van zomerse temperaturen.

Tags: Malta, Gozo