In de voetsporen van de apostel Paulus - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu In de voetsporen van de apostel Paulus - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

In de voetsporen van de apostel Paulus

Door: Jan Hermens

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

26 April 2013 | Nederland, Barneveld

De evangelist Lucas beschrijft in Handelingen 27-28 dat de apostel Paulus bij het eiland Malta schipbreuk leed. Hoewel Lucas niet schrijft dat Paulus op het eiland evangeliseerde, wordt Paulus vereerd als de beschermheilige van Malta, omdat hij er het evangelie zou hebben gebracht. Volgens de Maltezers vond zijn schipbreuk plaats in het jaar 60 in St. Paul's Bay.
Volgens de Bijbel verbleef Paulus in het jaar 60 drie maanden op het eiland. Hij verkoos te leven in een grot nabij Rabat. Vanaf die plek bekeerde hij mensen tot het Christendom. De grot wordt tegenwoordig 'Grotto of Saint Paul' genoemd en heeft een totale oppervlakte van 2509 vierkante meter. Men zegt dat het schraapsel van de stenen wanden van de grot helende krachten heeft en dat, hoeveel steen je ook weghaalt, de grot altijd dezelfde afmetingen zal behouden.

................over twee dagen zitten we, op dit moment, al een paar uurtjes te genieten van de prachtige zonsondergang op Gozo, een van de drie eilanden die samen de republiek Malta vormen.
Het is er dan 21° en bewolkt, misschien heeft het zojuist geregend. Ideale temperaturen om te wandelen en te fietsen. We zijn vanmiddag om 16.00 uur op Malta geland (vlucht KM 397) en aan de rechterkant bij de uitgang stond de chauffeur ons al op te wachten met een bordje met mijn naam erop. Hij wil € 45 om ons naar 'Xaghra' te brengen, maar die krijgt hij pas vlak voordat we op onze bestemming aankomen, stel je voor!?! In onze tropenjaren hebben we wel geleerd een chauffeur of gids pas te betalen nádat ze hun taak volbracht hebben. Maar ook hier werd ons dit geadviseerd.
We hebben met z'n vijven een boerderijtje op Gozo gehuurd, het draagt de naam Ta'Mistra en ligt in het plaatsje 'Zaghra' op Gozo.

In de boerderij is alles aanwezig, zélfs een zwembad, we hoeven geen bed-, bad- en keukenlinnen mee te nemen. Koffiezetten op de ouderwetse manier, met de hand dus. Bij aankomst zal er een 'overlevingspakket' klaar staan: water, suiker, koffie, thee, melk, ham, boter, jam en brood. We zullen dus niet meteen omkomen van de honger, maar we nemen voor de zekerheid extra koffie en thee mee. We zijn tenslotte Hollanders! De aardappelen laten we maar wel thuis!

Over twee dagen zal dit dus werkelijkheid zijn!

• 26 April 2013 - 20:49

Bert En Ans:

Hoi Jan en Christien,

Jullie gaan naar een prachtig eiland. Wij wensen jullie, samen met Annet, Rico en Janneke een hele fijne tijd toe. Wij zien uit naar jullie verslag en foto's. Heel veel plezier, en pas op, ze rijden links.
    Hartelijke groeten, Bert en Ans

• 26 April 2013 - 22:45

Marian:

Hallo Jan en Christien,

Wat bijzonder om in de voetsporen van Paulus te mogen treden, hiervan zullen jullie vast genieten. Ook het onderkomen ziet er veelbelovend uit. Malta moet een erg mooi eiland zijn!
    Fijn dat ik weer met jullie mee mag kijken tijdens jullie reis, ik miste jullie al een poosje op FB maar hier word ik weer helemaal blij van! Kijk uit naar jullie volgende berichten, fijne vakantie gewenst!

Hartelijke groeten,
    Marian

• 26 April 2013 - 23:03

Teus En Lieneke:

Dag.

Wisten we niets van, dat jullie daarheen zouden afreizen. Gelukkig maakt Janet het, naar omstandigheden, goed (moest vandaag wel nieuw bloed krijgen, maar dat a.g.v. de kuren). Goede reis en tot ziens of horens.

Teus en Lieneke.

• 26 April 2013 - 23:36

Jose En Rob:

Dat gaat een hele mooie vakantie worden, ver weg van de drukte in Nederland en toch ook weer niet zo heel ver weg. En het weer is daar al gauw beter dan in Nederland. Gill en Marijke zijn zo'n 15 keer in Malta geweest en van wat ik er van gehoord en gezien heb (foto's) is het daar nog tamelijk ongerept. Maar voor hoelang nog?
    Geniet ervan en we zien elkaar in Barneveld op zondag 19 mei.
    Jullie reis naar Malta gaan we natuurlijk volgen!

Lieve groetjes,
    Jose en Rob

• 27 April 2013 - 10:00

Freek En Marianne:

We wensen jullie hele fijne dagen met zijn allen.Geniet maar lekker van het warme klimaatje en de zon. ben benieuwd hoeveel je van Paulus daar nog aan zult treffen.
    We volgen jullie op de mail.
    Goede reis !

• 27 April 2013 - 11:57

Grietje:

Hallo Jan en Christien,

Zijn jullie de Oranje-gekte nu al beu zodat jullie maar op vakantie zijn gaan? Prachtig eiland Malta, genoeg te zien! Zou er zeker een auto huren om overal te kunnen komen. En anders zit er niets anders op als met de leuke lokale bus mee te gaan. Hoop dat er nog een paar van die oude bussen over zijn want ze wilden ze allemaal gaan vervangen maar zo waren juist zo leuk om te zien. Veel plezier in ieder geval en geniet van jullie vakantie!!
    Groetjes,
    Grietje

• 27 April 2013 - 12:17

Chris:

Heel veel plezier op deze reis! Neem wat schraapsel van de stenen uit de grot mee, ik kan het gebruiken!

Groetjes,

Chris

• 30 April 2013 - 12:45

Tilly:

lieve christien,

wat een mooi verhaal bij jullie reisverslag. bijzonder mooi om daar bij stil te staan.
    wat een idillisch huisje/boerderijtje.
    ziet er heel leuk ui en dat uitzicht, het zwembad....

bedankt, dat ik mee mag lezen/``reizen`` tijdens juliie vakantie op malta!
    geniet ervan
    tilly en family

• 30 April 2013 - 16:16

Ed En Nel:

Lieve mensen daar,door een storing aan mijn laptop zie ik pas nu dat jullie al naar Malta zijn vertrokken.
    Wij dachten begin mei,maar goed het bericht heeft ons toch bereikt,en we zijn blij weer mee te kunnen genieten van jullie belevenissen daar.
    Hier hebben we net de inhuldiging van onze nieuwe Koning Willem Alexander gezien op de t.v. en dat was bijzonder.
    Voor jullie wens ik jullie hele fijne en zonnige dagen toe,en geniet met z'n 5en van deze unieke momenten met elkaar!!!

liefs,

• 29 September 2013 - 12:24

Nicolette:

Beste Jan en Chritsine,
    Vandaag, zondag 29 septemer 2013 ben ik jullie reisverslagen van Myanmar /Birma aan het lezen. Dit omdat ik eind van het jaar daar heen vlieg om een maand rond te trekken, alleen en ongeorganiseerd. Ik las in een mail dat jullie een bejaardentehuis hebben bezocht en mensen die naar die pkaats gaan aanraden om contact met jullie op te nemen. Bij deze dus. Graag laat ik me inspireren door jullie tips voor mijn reis want ik zie dat jullie 'ouwe rotten' zijn in het ongeorganiseerd reizen. Zelf was ik dit jaar 3 maanden in Vietnam, twee maanden heb ik als vrijwilliger gewerkt en een maand alleen rond gereisd.

Mijn woonplaats is Veenendaal en mijn mailadres is: dutchbackpacker@hotmail.com
    Meer contactgegevens volgen als de lijn is gelegd.

Een groet van Nicolette