Van Pulau Pangkor naar Pulau Pinang - Reisverslag uit Pulau Pangkor, Maleisië van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Van Pulau Pangkor naar Pulau Pinang - Reisverslag uit Pulau Pangkor, Maleisië van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Van Pulau Pangkor naar Pulau Pinang

Door: Jan en Christien

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

09 November 2012 | Maleisië, Pulau Pangkor

Vandaag, donderdag, was onze laatste hele dag op het eiland Pangkor. Een bijna volledige dag op het resort, die al om 6.00 uur begon met hornbills en apen spotten. Na het uitgebreide ontbijt, waar we gelijk maar onze lunch meenamen, lekker zonnen en zwemmen. Het is ´s morgens nog niet zo heet en het zou vanmorgen gaan regenen. Langzaam stromen andere toeristen ook naar het zwembad, westerse in zwembroek of bikini, moslims volledig gekleed inclusief hoofddoekje, een apart gezicht. Maar óók zij genieten!
Opvallend in onze kamer is trouwens dat linksboven in het hoekje een minaret staat afgebeeld, waarvan de spits waarschijnlijk de richting van de stad Mekka aangeeft.
Een leuke bijkomstigheid hier is ook dat je elke dag in de lobby een Engelstalige krant kunt halen en een stencil krijgt wat er die dag op het resort georganiseerd wordt, dit laatste is trouwens elke dag bijna hetzelfde.
Later op de middag zijn we weer naar het vissersdorpje gelopen naar hetzelfde restaurantje als gisteren. Ze waren blij ons weer te zien!
Deze keer namen we allebei een ‘nasi goreng ayam’ met een behoorlijk stuk kip erbij. Ze slaan het hele stuk gewoon met een hakmes in drieën, let dus vooral op kleine versplinterde stukjes bot! Terwijl we zaten te eten, kwam de jongen die gisteren voor ons gekookt had, een ‘roti canai pisang’ brengen (van het huis!) en die was verrukkelijk zodat we meteen besloten er beiden nog eentje te nemen als nagerecht. Christien nog een ‘pisang’ en ik een ‘roti canai telur’. In Indonesië zeggen ze ‘telor’, ei! Bij mijn ‘roti’ zat nog een apart kommetje met, je gelooft het niet, erwtensoep! En deze zou in Nederland in de top vijf eindigen!
De kokkin vond het prachtig dat we kwamen kijken hoe dit gerecht door haar gemaakt werd. Het is heel dun deeg waar een vulling op komt en twee keer dubbel geslagen op een gloeiend hete plaat gebakken wordt. En natuurlijk waren ook deze erg goedkoop, één ‘roti’ kost RM 1,50 (zevenendertig en een halve cent dus!). Wij gingen weer goed gevuld terug naar het resort en zij waren weer blij dat we ze met een fooi achterlieten, we werden dan ook vriendelijk nagezwaaid.
Ik zou ze eigenlijk willen adviseren hun restaurantje toch maar ‘ROTI CANAI’ te noemen!
Leuk nog te vermelden is dat ze hier geen asbakken hebben, maar wel lege suikerpotten die als zodanig gebruikt mogen worden!

Morgen gaan we om 12.30 uur met de boot weer terug naar het vasteland waar we om 14.00 uur met de bus naar Butterworth gaan. Vandaar nemen we een taxi naar ‘Pulau Pinang’, bij iedereen bekend als ‘Penang’! We kunnen tot 12.00 uur over onze kamer én douche beschikken. Maar natuurlijk eerst nog een lekker ontbijt en foerageren voor de lunch!
We zitten dan in Georgetown in het Cheong Fatt Tze Mansion, alleen de naam al!

Lieve groetjes, Jan en Christien

• 09 November 2012 - 06:35

Grietje:

Heb weer genoten van al jullie verhalen. Moet wel lachen om hoe jullie het resort ervaren. Anderen gaan juist voor 2 weken niets anders doen als luieren aan het zwembad of op het strand, jullie zien het meer als tijdverspilling dit niets doen. Maar zo te lezen behoren jullie tot een minderheid want anders waren ze in het vissersdorpje wel meer toeristen gewend zijn. Maar gelukkig is het na alle nattigheid nu(even?) droog en dat lijkt me toch wel even een verademing. Mooie reis weer naar Pulau Pinang!!!!

• 09 November 2012 - 08:06

Adrie:

Goeie reis terug. Inderdaad hier stuk kouder, maar toch valt het mee hoor. Zo'n 11 graden. Ik vertrek zo naar mijn standaard najaarsweekeindje eiland en dan is dit heerlijk weer.
    Nou, geniet nog even.Doeg

• 09 November 2012 - 10:20

Marian:

Een mooi verhaal weer, het lijkt er op dat jullie uiteindelijk een voor jullie goede mix hebben kunnen maken van een luxe resort en couleur local. De foto's wijzen daar ook op.
    Nu beginnen jullie weer langzaam aan aan de terugreis, nog even genieten van de warmte.
    Een goede reis toegewenst!

• 09 November 2012 - 12:15

T.C. De Leeuw:

Dag.

Ja; we ontvingen bericht aangaande ome Gerrit. Wéér één...
    Wat betreft het weer: jullie behoeven niet àl te bang te zijn, als je terugkomt. Want het is best aardig weer nu: droog, ong. 10 graden enz. Maar het zal wel veranderen.
    Tot ziens of horens, Teus

• 09 November 2012 - 13:30

Gert Hagens :

Het is maar goed dat jullie veel beweging hebben anders zouden de kilo's eraan vliegen met al dat lekkere eten .

• 09 November 2012 - 14:31

Ed En Nel:

Na al deze mooie en verschrikkelijk boeiende verslagen van jullie reis zit het er dan bijna op.
    Geniet nog even van de laatste momenten daar in dat mooie warme land,wij wensen jullie een fijne en veilige terugreis toe!!

• 11 November 2012 - 17:29

Janneke:

Wat een mooie foto's weer!

Ik herken wat je schrijft over bikini's/zemwbroeken en bourkini's / hele klederdracht in het zwembad. Ik verbaasde mij er ook over in Egypte. Termeer omdat ze er heel gelukkig uitzagen. Zo zie je maar; ieder zijn eigen geluksmaatstaf.

Verslag uit: Maleisië, Pulau Pangkor

China en Maleisië

Na een heerlijk ontspannen weekend in de Belgische Ardennen met de hele familie (broer, zus, kinderen en kleinkinderen) staan we al weer kort voor onze volgende reis naar Azië. Het visum voor China hebben we geregeld en ook dit jaar gaan we naar Yangshuo in het zuiden van het land om daar te gaan fietsen, misschien zelfs voor de derde keer Moon Hill beklimmen waarmee we beslist in een rijtje bijzondere mensen terecht komen!
Oók verheugen we ons weer op een bijzondere ontmoeting met Andrew en Julie, en met Karst, Paulien en Pelle.
Na aankomst in Hong Kong, waar we één nacht verblijven, gaan we met de trein en een binnenlandse vlucht naar Guillin waar we met een auto nog twee uurtjes moeten rijden naar het Yangshuo Mountain Retreat, een hotel gelegen langs Yulong River. We blijven hier vijf dagen en vliegen dan naar Guangzhou, het vroegere Canton, waar we nog twee nachten blijven.
Op zondag 28 oktober vliegen we vanaf Hong Kong naar Maleisië, waar we na aankomst in Kuala Lumpur direct doorrijden naar Melaka, een vroeger VOC-bolwerk, waar ze nog een Heerenstraat en een Jonkerstraat kennen! We blijven hier drie nachten en zullen ook hier weer veel fietsen. Aansluitend trekken we het binnenland in waar we drie nachten zullen verblijven in de jungle. Vervolgens rijden we hoger de bergen in (1829 m.), waar glooiende theeplantages het landschap bepalen (Cameron Highlands).
Na het vele fietsen, wandelen en klimmen gaan we op 5 november naar een tropisch eilandje voor de westkust, Pulau Pangkor, waar we vijf dagen lang een hangmat op het strand gehuurd hebben! Ook hier zijn nog vele VOC-herinneringen, het eiland kent zélfs een heuse berg, Turtoise Hill, met een waanzinnig uitzicht over het eiland.
Tot slot verblijven we nog drie nachten op het eiland Penang.

Fietsen in de omgeving van Yangshuo (China) en aansluitend een rondreis door Maleisië