Alweer veel water! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Alweer veel water! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Alweer veel water!

Door: Jan & Christien

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

14 Oktober 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na een uur vliegen vanuit Bangkok zagen we vanuit de lucht alleen maar water. We mochten blij zijn dat de landingsbanen nog zichtbaar waren!
Vanaf deze vakantie verklaren we het regenseizoen durende tot en met oktober, en met een beetje pech zélfs november. De komende jaren gaan we dus in vovember op vakantie en kunnen we mijn verjaardag vieren zoals de laatste, toch? Maar dan wel op mijn kosten, zegt Christien!
Cambodja is gigantisch overstroomd en de gevolgen kregen we meteen te merken. In ons hotel lag al een brief waarin de bootreis over het Tonle Sap meer, morgen, naar Phnom Penh gecanceld werd vanwege het hoge en wildstromende water. De boten zijn uit de vaart genomen. We moeten dus met de bus, een rit van vijf tot zes uur. Laten we hopen dat de Mekong bootreis wél doorgaat!
Siem Reap staat vooral in de oude stad totaal blank, je komt er te voet niet door, overal zandzakken op de stoepen. Je moet zoeken naar straatjes waar je nog wel kan lopen. En er is niemand die je over de straat draagt, zélfs Christien niet!
Het weer is erg benauwd en klam, elke dag een droog hemd is nu dus geen luxe, je moet wel! Af en toe is het bewolkt, maar benauwd is het altijd.
Gisteren hebben we de ruïnestad Angkor Thom bezocht met zijn wereldberoemde tempels, Bayon en Baphoun, en het vroegere koninklijke paleis. Van dit laatste zijn echter alleen de funderingen van de keuken en het toilet nog zichtbaar! De tempels Angkor Wat en Ta Prohm waren prachtig om te zien. Maar helaas was ook hier alles overstroomd en moesten we vaak omrijden en omlopen. Onze gids bleef zijn verhaal doen, of we nu wél of niet luisterden, hij sprak gewoon door. De entree tot dit alles bedraagt een schone $20 p.p., maar daarvoor krijg je dan wel een pasje met een echte foto van jezelf erop die ze ter plekke maakten. Onderweg werd overal gecontroleerd of jij diegene was die op de foto stond!
En ook hier weer een stormloop van Japannertjes en Chineesjes die in jóuw gezichtsveld op de foto willen.
Opvallend is dat hier overal en alles geprijsd is in $, wil je dan in Riel betalen, wordt natuurlijk een ongunstigere koers berekend. Slim zijn ze wel!
Vandaag lopen we op ons gemak door de stad, slenteren meer, het is verschrikkelijk warm. Langzaam zullen we ons wel weer aanpassen aan de tropentemperaturen.
Het eten is bijzonder lekker, vers en met veel groenten en vis.
We hebben een mooi hotel, Casa Angkor, met zwembad en luxe ontbijtbuffet. Het bed is wel hard, maar in China staat ons waarschijnlijk een nog harder bed te wachten!
We lopen nu weer langzaam terug naar ons hotel, we zitten nu bij de Old Market, waar helaas ook alles overstroomd is. De mensen zelf hier lopen gewoon door het water. We hebben gelukkig (nog) geen regen gehad overdag, wél 's nachts.
Wilma, Ruchama en Sameer, we wensen jullie een goede reis naar India en kom veilig weer terug.
Lieve groetjes, Jan en Christien

P.S. Mey Mey and Marina, maybe we will be later in Phnom Penh because we have to travel by bus. We will arrive at about 14.00 at the busterminal. From there we take a taxi to the hotel.

• 14 Oktober 2011 - 05:45

Carola:

Wat een waterfestijn.. Hoe is het met de lokale bevolking dan? Waar worden zij ondergebracht? Hier is het alweer een stuk kouder aan het worden in Nederland, dus bereid jullie voor op wat kou. Succes met de busreis!

XXx

• 14 Oktober 2011 - 06:22

Maram (Mirjam):

Hey Jan en Christien
    Great to read your stories... Hope you will have a wonderful time in Cambodia, besides there is a lot of water. Hope you have a nice diner with Mey and Marina
    Love Maram

• 14 Oktober 2011 - 08:49

Diny:

Leuk om op deze manier met jullie mee te reizen, alleen wij zitten wat droger ;-), maar kouder. Geniet van alles.

• 14 Oktober 2011 - 09:31

Ed En Nel:

Lieve jan en christien, gelukkig zijn jullie wel goed aangekomen in zowel Thailand als Cambodja ondanks de vele regen die er is gevallen.
    Jullie vermaken je ondanks dat toch wel en eten heerlijk zo te lezen.
    Het wordt hier in nederland inderdaad steeds kouder,maar het weekend wordt met de zon erbij wel goed ,dus gaan wij nog naar Belgie dit weekend.
    Wij reizen in gedachten weer met jullie mee en vinden het opnieuw erg leuk om de verhalen te lezen.
    Een fijne voortzetting van jullie reis ,
    Dikke kus....

• 14 Oktober 2011 - 09:36

Margo:

Tsjonge jonge wat een pech hebben jullie weer. Nou ja mensen probeer er het beste van te maken.

Lieve groetjes, Margo

• 14 Oktober 2011 - 17:19

Lione En René:

Wat een narigheid/nattigheid voor jullie en voor de bevolking natuurlijk. Maar jullie slaan je er wel door heen begrijp ik. Maak er wat moois van!

• 15 Oktober 2011 - 19:23

Janneke:

Over Japanners gesproken: jullie missen wel hele grappige afleveringen van Usi and the family. Ik kan er niet naar kijken zonder te lachen. Maar dat ter zijde.
    Hopelijk hoeven jullie in China niet in een spijkerbed.
    Joepie!! Ik heb nu ook vakantie.
    Ik zou graag even richting jullie gaan. Klinkt goed allemaal.
    Heerlijk om weer zo'n avontuur te beleven. Veel plezier!!
    En pas goed op elkaar; ik kan geen van jullie missen.
    x

• 15 Oktober 2011 - 19:27

Janneke:

Ow... lees nu pas de reacties van de mensen.
    Eh, narigheid?
    Spannend juist!

ZET 'M OP!! Laat je niet kisten!! Kin omhoog en zwemmen tegen de stroom in !!!
    WHIEHOE!

(Ja, sorry dit is niet oneerbiedig bedoeld voor de lokale bevolking. Ik snap dat het echt heel naar is als je daar woont. Maar als je op avontuur bent, is een beetje tegenslag een leuke uitdaging, toch?)

• 14 November 2011 - 21:42

Gert H.:

Wat ontzettend jammer dat het tempelcomplex ook onder water staat , zullen jullie nog 'n keertje terug moeten.