Kamelen en overstromingen - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Kamelen en overstromingen - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Kamelen en overstromingen

Door: Jan en Christien

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

30 Maart 2009 | Marokko, Ouarzazate

De afgelopen jaren hebben we veel bijzondere gebeurtenissen en aparte ontmoetingen beleefd, maar deze reis zal onvergetelijk blijven!
Jullie kennen dat wel, die beelden op t.v. van auto(komma)s die bij overstromingen toch nog menen over een weg te kunnen rijden waar het rivierwater hard overheen stroomt en je de auto vervolgens in het kolkende water ziet verdwijnen!
Nou, dat hebben wij eergisteren en gisteren wel 3x moeten doorstaan, met bibberende knieën!
De dagreis begon al met een gewijzigde route omdat de politie onze weg had afgesloten vanwege te hoog water. Bruggen zie je hier nauwelijks, de wegen gaan gewoon verder door de rivier die meestal droog staan.
Vervolgens moesten we dus een andere weg zoeken midden door het woestijnlandschap, een prachtige route trouwens, maar we kwamen daardoor met beurse billen en een platte kop in het donker aan op de plek waar onze kamelen met smart al uren stonden te wachten!
De tocht op de kamelen in het donker kreeg daardoor nog een extra accent: alles moest op de tast, om 2 uur later toch nog bij onze kampplek te komen om daar te kunnen eten en slapen. Onvoorstelbaar hoe onze Berberse gids en de kamelen de weg door de donkere nacht wisten te vinden. Ze oriënteren zich op de sterren en de silhouetten van de duinen!
Een spannende en adembenemende tocht!
Al je afstapt, heb je daarna nog minstens een uur het gevoel alsof de kameel er nog steeds tussen zit!
De zonsondergang hebben we door de overstromingen moeten missen, maar werd helemaal goed gemaakt door deze bijzondere ervaring, de zonsopkomst was schitterend.
Slapen in een vochtige en klamme tent, piesen in een lege waterfles (half afgeknipt, uitvinding van Christien!), kaarsjes in het zand, kan het nog romantischer?
De terugweg naar Ouarzazate ging vanwege de overstromingen ook weer met de nodige omwegen, het geplande bezoek aan Zagora viel uit (het leger heeft daar gisteren voedsel moeten droppen!).
Vandaag rijden we over de besneeuwde bergen van de Hoge Atlas terug naar Marrakech.

• 30 Maart 2009 - 08:04

Carola:

wat cool.. lijkt me een leuke ervaring!

• 30 Maart 2009 - 08:10

Jan & Christien Hermens:

Hallo Carola,
    het Arabische toetsenbord blijft een crime!
    Wat leuk dat je meteen al reageert, maar ja bij jullie is het al 2 uur later, wij moeten nog ontbijten!
    Dit is echt een reisje voor jou, je kent toch al een beetje Marokkaans, haha!
    Fijne dag, kusjes
    mam en Jan

• 30 Maart 2009 - 08:50

Ronald:

Wat spannen en geweldige, romantische ervaringen. Maar in dit alles zie ik Gods bescherming en zegen.

• 30 Maart 2009 - 09:49

Ed En Nel:

Jeetje wat een avontuur weer!!!!Zo zie je maar dat je niet eens zo verschrikkelijk veel kilometers hoef te reizen voor een mooie en onvergetelijke reis.
    Maar natuurlijk is elke beleving weer apart.
    Maar zoveel water en dat in woestijngebied!!!!zelfs ik vindt dat apart om te lezen. Nou ik zou zeggen geniet nog even van de bijzondere ervaringen daar,en pas goed op elkaar.
    Fijne reis nog!!!!
    Dikke kus.

• 30 Maart 2009 - 10:35

Janneke:

Wauw! Ik ben jaloers!!
    Echt super geweldig!!
    Wanneer komen jullie eigenlijk thuis?

• 30 Maart 2009 - 11:43

Maarten:

Reizen jullie die 325 km nou per kameel of auto? Of allebei? Veel plezier nog!

• 30 Maart 2009 - 15:08

José En Rob:

Hallo lieve vrienden,

Wat een geweldig spannend avontuur. Dat worden later mooie verhalen als jullie weer terug zijn. Al overwogen een kameel te adapteren?

Groetjes en nog fijne dagen,
    José en Rob

• 31 Maart 2009 - 09:43

Rico:

Zo, wat een belevenis. Ik lees dit toevallig met een heel spannend film muziekje en daardoor zie ik jullie al helemaal voor me. Rennend en vluchtend voor het water om net als in de film een good end te hebben.

Nou gelukkig hebben jullie altijd een half afgeknipte veldfles met vocht bij de hand, komen jullie niet om van de dorst. Gewoon tabletje erin en klaar is kees. ;-)

Veel plezier nog en tot over morgen