Rajasthan, de tekenen uit het verleden! - Reisverslag uit Jaipur, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Rajasthan, de tekenen uit het verleden! - Reisverslag uit Jaipur, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Rajasthan, de tekenen uit het verleden!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

12 Oktober 2007 | India, Jaipur

De afgelopen nacht deed mij (Jan) terug denken aan mijn eerste reis naar Indonesië: nachten waarin je badend in het zweet niet kon slapen en 's morgens vroeg kapot was.
Zo verging het ons afgelopen nacht dus ook. Het was ontzettend warm en benauwd in ons luxe hok. Heel hoog aan het plafond hing wel een waaier, maar het effekt ervan was weg voordat het ons kon bereiken.

Om 9 uur gingen we met de auto op pad om de omgeving van de stad te verkennen. In Jaipur zélf moesten we eerst weer tussen vuilnis, koeien, varkens en geiten slalommen en tegelijkertijd uitkijken dat je niet iemand van de sokken rijdt. Want iedereen slalomt hier!

Rondom Jaipur liggen indrukwekkende vestingen. De stad ligt in een dal en wordt rondom omgeven door hoge berghellingen. Bovenop zijn in het verleden verschillende paleizen en forten gebouwd, ontzettend indrukwekkend door hun grootte! Hiervan hebben we er 2 bezocht: Amber Palace en Amber Fort Jaigarh. In het paleis en het fort waan je je in een tijd waarin ik (Jan) vroeger naar films keek die zich in deze streken afspeelden.
Het is hier toch al warmer dan in Agra en Delhi, maar boven op die berg(en) was het soms niet vol te houden.
Toen het paleis en het fort enkele jaren bestonden (17e eeuw) werd het door de Maharadja weer verlaten, omdat er een gebrek aan water was ontstaan. Hij vestigde zich vervolgens in Jaipur zelf en bouwde ook daar weer paleizen en die zullen we morgen gaan bekijken.
In het fort stond het grootste, antieke, verrijdbare kanon ter wereld en dat was me d'r eentje!

Soms wordt je naar van de armoede die je ziet. De dieren in de straten kunnen zich tenminste nog tegoed doen aan het vuilnis!?! Iedereen moet keihard knokken om in het levensonderhoud te voorzien. Velen lukt dit beslist niet!
Heb je wél genoeg scholing gehad maar kom je uit een lagere kaste, gaat een hogere tóch vóór, ondanks dat dit kaste-systeem bij wet is verboden.

We zijn onze vakantie in het welvarender deel van India begonnen, het leven is daar duurder dan verder naar het zuiden.
Hier in Jaipur zijn gidsen e.d. erg snel tevreden met een beduidend minder bedrag. Nou moeten we er wel bij vermelden dat we waaarschijnlijk tóch te veel betaald hebben, maar onderhandelen doen we niet altijd!
Hier zouden we voor hetzelfde bedrag 21 kettingen gekregen hebben!! Volgende week in het zuiden misschien nóg meer!
In het fort hebben we ook verschillende kettingen gezien, die waren wél bedoeld om je vast te leggen, Janneke!

Gisteravond hebben we gegeten boven op het (platte) dak van ons hotel, prachtig mooi en erg lekker. Er was een buffet met verschillende, heerlijke gerechten die we allemaal niet kenden. We hebben er een aantal geprobeerd, vooral de gevulde tomaat (waarmee?) was erg lekker. En dan die overheerlijke zure yoghurt (curd)! En al die verschillende broodsoorten!
En vanmorgen konden we tóch gewoon naar de wc!!! We hebben, behalve mijn verkoudheid en Christien's nek, nog nergens last van gehad. Nou ja, joekels van mieren die 's nachts over je lijf lopen (wil je nog steeds naar India, Janneke?).

Bertus en Nellie, we hebben per ongeluk jullie mail gewist, willen jullie deze nog een keer sturen?
Iedereen, vooral Wilma en Carola, bedankt voor alle stickers, albums en andere leuke hebbedingetjes van Coop!
Fijn dat het met Sameer's mata-ji al weer wat beter gaat. Doe haar maar onze groeten en Wilma, mam heeft haar mobiel thuis gelaten!

Namaste, Jan en Christien

• 12 Oktober 2007 - 13:30

Janneke:

YES!!!
    Eindelijk de eerste!!
    (moet 't alleen nog ff lezen)

• 12 Oktober 2007 - 18:18

Carola:

whaha Janneke.. gekke muts..
    Dan ben ik de 2e..
    En ik schrok dit keer wel van die reuze mieren! dat kun je je hier togh niet voorstellen al die beesten.
    Behalve dan de slakken in onze voortuin en de kruispinnen op het raam die mama gaat zemen en zegt 'ja, maar ik heb hem niet doodgemaakt hoor!' whaha
    Fijn dat jullie naar de wc konden. Het zou wat zijn als het niet zo was.. dan moest je het ergens anders doen :p (grapje)
    Ik zat gisteravond laat nog te denken. Hoe zouden mam en Jan het hebben. Nou, die zaten dus te piekeren van de warmte! :D ruilen? ik heb het nu koud..
    nou,
    pas goed op jezelf en elkaar! en het eten en je geld en wees vooral niet te zuinig haha;)

groetjes :D

• 15 Oktober 2007 - 10:20

Janneke:

MIEREN DIE 'S NACHTS OVER JE LIJF LOPEN??!!
    Nee dank je, laat maar....