Van Agra naar Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu Van Agra naar Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Jan & Christien Hermens - WaarBenJij.nu

Van Agra naar Jaipur

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jan & Christien

11 Oktober 2007 | India, Jaipur

We hebben vandaag bijna de hele dag in de auto gezeten. Een gemiddelde van 50 per uur is hier al een behoorlijke snelheid.
Onderweg hebben we natuurlijk véél gezien: nergens hebben we zo'n groot kontrast tussen arm en rijk gezien dan hier. Het is ontzettend droog, het lijkt wel woestijn! Je vraagt je af dat hier nog iets kan en wil groeien. De leemachtige grond wordt zelfs metersdiep afgegraven om bakstenen te maken. Heel vreemd hoe het landschap er daarna uitziet.
Langs en op de weg rijden niet alleen auto's, brommers en fietsen, maar nét als in Sri Lanka moet je de weg ook weer delen met koeien, paarden, kamelen en varkens! Katten zie je hier niet.
Sommige koeien zijn hier heilige dieren, gisteren moesten we plotseling afremmen en tussen 2 koeien door de weg vervolgen.

Fietsen zijn er gigantisch veel, echter lijken ze uit de tijd van onze ouders en grootouders. Ze worden niet alleen gebruikt om te fietsen, maar ook om er winkelwaar aan op te hangen. Soms herken je de fiets niet eens meer!
Kleine, gespierde mannetjes staan rechtop op de trappers om méér kracht te kunnen zetten (en wij maar klagen als we hard moeten werken!).

Het eten hier is lekker, maar aan de smaak moeten we wel wennen. Het is heel anders dan in andere landen waar we geweest zijn. Sla durven we natuurlijk niet meer te eten (na Bali 2005!).
Gisteravond hebben we heerlijk en gezellig met z'n 2tjes buiten gegeten. Er waren optredens tijdens het eten van een danseres (15 jaar) en een muzikant, na het eten hebben we een poppenspel gezien en dan komt de kinderarbeid naar voren: de speelster was 13 en haar broertje die trommelde was 7 jaar! Ze gaan wél naar school hoor!
Ze moesten het verdiende geld natuurlijk aan hun ouders geven. Zo zie je veel kinderen hard werken, ook op het land en langs de weg.
We hebben nog 2 mooie poppen gekocht bij het meisje, het jongetje was ontzettend blij en kuste onze handen.

India is een echte mannenwereld, vrouwen zie je niet vaak en meestal in een groepje. Vrouwen doen het thuiswerk en de zorg voor ouders en kinderen, maar vandaag zagen we er 10 die met een handveger het stof van een pas aangelegde straat veegden!

Onderweg naar Jaipur hebben we een paleis bezocht in Sikrit. We werden naar een tuktuk geleid en plotseling zaten we ook al met een gids opgescheept. Hij deed keurig uitleg en liet ons het hele complex uitgebreid zien. Tijdens deze wandeling door het paleis hebben we enkele mooie kettingen gekocht (Janneke!!). Vijftig Euro voor 7 kettingen, een koopje toch!?! Maar soms weten wij hoe het moet, na weglopen werden we door de verkoper "achtervolgd" en terwijl hij steeds meer zakte met de prijs, hadden we ze uiteindelijk voor tien Euro. En dan heb je tóch nog het gevoel dat ook dit nog teveel was!

De klapper: toen de gids eindigde met zijn verhaal en afscheid wilde nemen, waren zijn laatste zinnen: "Als jullie tevreden zijn mag je me belonen met 1000 of 2000 Rp., maar méér mag ook".
We gaven hem natuurlijk maar 500 Rp. en dat is hier al heel veel (Euro 10).

De mensen blijven over het algemeen vragen om geld en dat ben je snel zat.
Morgen maken we een stadstour en bezoeken dan weer een oud fort, maar daarover morgen.
We gaan nu lekker eten!

We zitten nu in een prachtig hotel-complex, maar onze kamer valt in vergelijking met de eerdere, enorm tegen. Het is een klein, bedompt kamertje aan een binnenplaats. We hebben geen stoelen om op te zitten, enkel een kussen op de grond. We dachten dat dat voor Japanners was!
Uit de kraan komt nauwelijks water en dat is hier erg vervelend. Laten we hopen dat het wel warm is!

Vannacht heeft Christien voor het eerst goed geslapen! Het went!!!!

Leuk dat jullie reageren, we lezen het graag.
Wilma, hoe is het met de moeder van Sameer? Denk je ook nog aan de folders van Coop?
Carola, geef je Bolle genoeg aandacht, want wij weten dat hij dat nodig heeft! Haha!

Lieve groetjes voor iedereen,
Jan en Christien

  • 11 Oktober 2007 - 13:23

    Ted:

    Hey!
    Jeetje, ik wist wel dat het daar totaal anders als hier is natuurlijk, maar van sommige dingen sta je nog te kijken. Wel heel erg interessant lijkt me! In ieder geval nog veel plezier en een goede reis voor de komende dagen:)
    Liefs Ted

  • 11 Oktober 2007 - 13:44

    Wilma :

    Ik heb weer 7 stickers van de coop hoor jan. Ik vergeet ook de donald ducks niet. Sameer probeerde jullie toen nog in delhi te berijken maar de nummers bleken niet te kloppen. Volgens mij stond je mobiel ook uit mama. Met de moeder van sameer gaat het al wat beter, maar die zal de komende weken nog wel in bed blijven. Ik heb vanmorgen een heerlijke massage gehad van de fysiotherapeut hehe. Verder gaat alles goed. Zijn die kettingen voor ons? hehe.

    Groetjes

  • 11 Oktober 2007 - 15:45

    Carola:

    Ik weet niet echt wat ik moet schrijven. Maar ik wil wel even laten weten dat ik het heb gelezen;) haha..
    leukleuk.. Ik kom wel even langs..

    XXX

  • 11 Oktober 2007 - 19:57

    Pip En Kris:

    Hey Jan en Christien vertel eens van die sla hebben wij niets van meegekregen.
    Fijne vakantie nog.

    Je ex buurman en buuvrouw.

    Gruss Oet Tegele.

  • 12 Oktober 2007 - 11:03

    Janneke :

    Lieve allebei,

    Wat een geweldige verhalen allemaal. Ik zit hier met Chantal (mijn collega) smakelijk te lachen om de reactie van jullie gids. Zo zie je maar: als je je maar heel dom voordoet, kun je er stinkend rijk van worden.
    Wat ik wel een beetje eng vind, is dat jullie mij aan 7 ketting willen leggen. Ben ik zo erg??
    Verder is hier alles goed. Had gisteren weer een 9 voor een werkstuk! Joepie! Mijn harde werken wordt beloond, al zie ik nog steeds niet helemaal het bos door de bomen.
    O ja: Rico en ik gaan trouwen (grapje).

    ik zou best ook wel eens naar India willen. Klinkt als een indrukwekkend land. Ben benieuwd naar de foto's, vooral van de fietsen.

    Nou, tot het volgende contact maar weer.

    Fijn dat het slapen beter gaat, mam.
    Kus voor allebei (op de rechterwang)

    Ps. ik zit nu eens te denken: als ik ooit naar India ga, zal ik maar niet vertellen dat ik werken op een bedrijf dat kalveren mest... Wordt ik niet zo populair van, denk ik.

  • 13 Oktober 2007 - 13:05

    Teunie En Gert:

    mooie reisverhalen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan & Christien

Sinds een aantal jaren maken wij, Christien en Jan, reizen naar landen waar je soms in situaties belandt, die een diepe indruk achter laten en je ook niet loslaten als je weer terug bent in ons welvaartsland. In stilte hopen we altijd op bijzondere ontmoetingen met mensen in hun eigen cultuur en omgeving, méér dan zomaar een ontmoeting. Wij gaan nooit zomaar op reis maar willen ervaren hoe de mensen dáár leven. Deze gedachte maakt onze vakanties altijd heel bijzonder, soms ook wel zwaar, maar het verrijkt je eigen leven. Ikzelf (65) reis sinds 1990 door Azië. Sinds 13 jaar reis ik samen met mijn vrouw, Christien (57). Samen zijn we op Java en Bali geweest, op Sri Lanka en in India. In oktober 2008 maakten we een rondreis door Vietnam, we trokken van Hanoi naar Saigon, met als afsluiting nog 4 dagen in Hong Kong. We reizen bijna altijd met een auto met chauffeur, om zoveel mogelijk van het land te zien waarbij we de route zelf bepalen. Tot 1 april 2009 waren we in Marokko en in oktober van dat jaar maakten we een rondreis door het noorden van Vietnam en het zuiden van China. In oktober 2010 maakten we een indrukwekkende rondreis door Myanmar en in oktober 2011 waren we in Bangkok, Cambodja, Vietnam en wederom in het zuiden van China. In oktober 2012 waren we weer in het zuiden van China en maakten we aansluitend een rondreis door Maleisië. In 2013 waren we op Malta en in het prachtige Nepal, een bijzondere reis. In 2014 wederom in China en in Thailand en Laos en in 2015 in India en Nepal. Ik ben bovendien een fanatiek stripverzamelaar en een geboren Limburger!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 236772

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2019 - 28 Oktober 2019

Rondreis door Rajasthan en Gujarat 2019

28 September 2018 - 21 Oktober 2018

Rondreis door India 2018

06 Oktober 2017 - 31 Oktober 2017

India en Nepal 2017

30 September 2016 - 24 Oktober 2016

India en China 2016

25 September 2015 - 19 Oktober 2015

India en Nepal 2015

10 Oktober 2014 - 03 November 2014

China, Thailand en Laos

04 Oktober 2013 - 27 Oktober 2013

Naar het 'dak van de wereld'

28 April 2013 - 05 Mei 2013

Malta en Gozo

20 Oktober 2012 - 13 November 2012

China en Maleisië

09 Oktober 2011 - 31 Oktober 2011

Bangkok, Cambodja, Saigon, China

03 Oktober 2010 - 26 Oktober 2010

Rondreis door Myanmar, het land dat stil staat

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Vietnam-China 2009

24 Maart 2009 - 01 April 2009

Gouden Duinen in Marokko

29 September 2008 - 21 Oktober 2008

Onze eerste reis naar Vietnam

Landen bezocht: